"Royal FloraHolland's 100% betalingszekerheid biedt een solide basis voor economische zekerheid, waardoor wij ons meer kunnen richten op onze kernactiviteiten", zegt Peter ten Have, directeur van potplantenkwekerij J&P ten Have uit De Lier. "De betaalgarantie is eigenlijk een uniek kenmerk dat zeker ook internationaal sterk gewaardeerd wordt en een vangnet biedt tegen financiële onzekerheid."
Peter ten Have is trots op zijn familiebedrijf J&P ten Have, een bedrijf met een rijke geschiedenis die teruggaat tot 1955. Samen met Gerard van Deventer en zoon Alex ten Have vormt Peter nu de directie. De kwekerij heeft twee locaties waar zij met name begonia, gloxinia, groene planten in grotere potmaten en kerststerren kweken. Dat doen ze samen met hun 38 medewerkers. Daarnaast doet het bedrijf aan eigen veredeling en vermeerdering. J&P ten Have verkoopt het merendeel van zijn producten direct (zo'n 80%), terwijl een kleiner deel via de klok (20%) gaat.
Zeker van betaling met betalingsgarantie
"De betalingsgarantie blijft voor mij een van de sterkste en meest onderscheidende punten van Royal FloraHolland. Ik kan zakendoen met de meest uiteenlopende klanten en kan er altijd zeker van zijn dat ik mijn geld krijg. Mocht een klant in betalingsproblemen komen, dan heb ik daar in principe 'geen last van'. Dat zorgt voor een stukje rust. Het is naar mijn mening een van de pijlers onder het bestaansrecht van Royal FloraHolland. Ik kan je vertellen dat ze er in het buitenland met jaloezie naar kijken. We mogen er als leden van de coöperatie best trots op zijn."
Waarde toevoegen met én zonder Royal FloraHolland
Royal FloraHolland ondersteunt kwekers bij het bereiken van hun commerciële doelen en biedt hen daarvoor onder andere financiële en persoonlijke adviesdiensten aan. Peter is blij met cursussen en voorlichtingsavonden, bijvoorbeeld over ontwikkelingen in de retailwereld. "Hoe zit dat landschap in elkaar, wat moet je als kweker doen om succesvol te zijn? Daar steek je veel van op." Toch wijst Peter ook op de delicate balans tussen ondersteuning en zelfstandigheid. "Ik waardeer dat Royal FloraHolland op verschillende manieren waarde wil toevoegen voor haar leden. Toch blijft het aan de ondernemer zelf om te bepalen of hij aan een grote retailer levert, of hij daar te afhankelijk van wordt en hoe risicovol dat is."
Kritische coöperatieman
Peter stelt dat hij regelmatig kritisch is, maar toch een echte coöperatieman blijft. "Ik maak me soms zorgen, omdat ik zie dat het sentiment verandert, wat egoïstischer wordt. Jonge ondernemers zijn gemiddeld genomen wat meer op het belang van hun eigen bedrijf gericht dan op het belang van de coöperatie. Maar we hebben die coöperatie nodig voor onze afzet en zullen 'm samen sterk moeten houden."
Ledenpakketten dienstbaar aan leden
De invoering van de ledenpakketten is een goede stap voor de coöperatie, vindt hij. "Die verstevigen onze positie en marktplaats. Royal FloraHolland moet dienstbaar zijn aan de leden en dat de ledenpakketten nu ingevoerd worden is daar een goed voorbeeld van. Een groot deel van de leden vroeg er al langer om. Royal FloraHolland kan zo ook veel gerichter sturen op de verschillende behoeftes van de leden."
Bron: Royal FloraHolland