Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Extra subsidie van ruim 22 miljoen euro voor elektrische vrachtwagens

Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat stelt extra subsidie beschikbaar voor de aanschaf van zero-emissievrachtwagens. Ondernemers kunnen van 1 oktober tot 8 oktober een aanvraag indienen voor de subsidieregeling AanZET. Onder andere evofenedex had een oproep gedaan voor meer budget, gezien de populariteit van de subsidieregeling.
Steeds meer ondernemers besluiten tot de aanschaf van een elektrische vrachtwagen. De subsidieregeling AanZET vergoedt een deel van de meerkosten voor een duurzame vrachtwagen. Dankzij de eerste subsidieronde AanZET van 45 miljoen euro in maart komen ruim 600 nieuwe emissievrije vrachtwagens op de weg. Dat is bijna een verdubbeling van het huidige elektrische vrachtwagenpark in Nederland.

Voor de nieuwe AanZET-subsidieronde van oktober komt een bedrag van 22,2 miljoen euro beschikbaar.

Vrachtwagenheffing
In 2026 voert het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat een vrachtwagenheffing in voor binnenlandse- en buitenlandse vrachtwagens. Deze heffing geldt per gereden kilometer voor het gebruik van Nederlandse snelwegen, een aantal N-wegen en enkele gemeentelijke wegen. Emissievrije vrachtwagens krijgen een forse korting op het tarief. Zo stimuleert de overheid het gebruik van emissievrije vrachtwagens, wat de CO2-uitstoot door het goederenvervoer vermindert. De netto-opbrengst van de vrachtwagenheffing wordt gebruikt voor subsidies voor verduurzaming en innovatie van de transportsector; de zogeheten 'terugsluis'. Naast de AanZET-subsidie zijn er inmiddels meer subsidies, zoals voor de aanschaf van laadpalen bij bedrijven, de bouw van waterstoftankstations en het realiseren van efficiƫnter vervoer.

Netcapaciteit
evofenedex is blij dat er meer subsidie komt voor de ondernemer. Ondernemers willen wel overstappen naar emissievrije vrachtwagens, maar de aanschafprijs blijft een obstakel. De extra subsidieronde van AanZET helpt daarbij. evofenedex blijft verder benadrukken dat de capaciteit van het elektriciteitsnetwerk moet blijven meegroeien met het aantal elektrische voertuigen. Nu ervaren te veel ondernemers problemen bij de aanvraag van extra capaciteit, terwijl oplossingen voor de netcongestie op zich laten wachten. Gelukkig zijn er wel mogelijkheden om door middel van 'slim laden' en bijvoorbeeld batterijpakketten toch gebruik te maken van elektrische voertuigen.

Bron: evofenedex

Publicatiedatum: