Op woensdag 11 oktober kwamen tientallen handelsbedrijven bijeen om kennis te delen over duurzamere verpakkingen tijdens het klantenevent van anthuriumkwekerij Groene Tint uit Tinte. Het bedrijf staat bekend als producent van de hoogste kwaliteit anthuriums, gekweekt met de grootste zorg voor de natuur. Het klantenevent is opgezet om met elkaar in gesprek te blijven en inzichten te delen, hoe er gezamenlijk nog meer stappen gezet kunnen worden om te verduurzamen.
Samenwerken
Al jarenlang investeert Groene Tint in maatregelen om energie te besparen en de CO2-uitstoot te minimaliseren. Ook op het gebied van verpakkingen kijkt het bedrijf naar alternatieven om het plasticgebruik te verminderen. Zo gaan kleine potmaten steeds vaker in kartonnen trays en kunnen anthuriums in papieren hoezen geleverd worden. Daarnaast werkt Groene Tint met de hele productgroep anthurium samen met Royal FloraHolland aan duurzamere verpakkingen met als doel in 2025 minimaal 25% minder plastic te gebruiken. Om te versnellen in duurzamere verpakkingen is samenwerking van belang. Daarom brengt de anthuriumkwekerij de keten samen tijdens hun klantendag om kennis te delen en input te krijgen op dit thema.
Nieuwe inzichten
Dat de uitdagingen rondom duurzame verpakkingen groot zijn, blijkt uit de gesprekken met de experts die voor dit evenement zijn uitgenodigd om hun visie en inzichten te delen. Zo vertelt Aad Vijverberg, werkzaam bij JBB Packaging en al ruim 30 jaar actief in de verpakkingsbranche, over de innovaties binnen verpakkingen. Flora Späth belicht dat met de oprichting van Euro Plant Tray - de nieuwe Europese meermalige plantentray - een belangrijke stap wordt gezet om aan de Europese wetgeving te voldoen. Tevens kon Flora de allereerste 3D geprinte Euro Plant Tray laten zien. Helmer van Wezel van The Green Brand Factory, geeft inzichten over de toekomst van verpakkingen en de trials and errors waar zij mee te maken hebben gehad als ontwikkelaar van onderscheidende merken in de sierteeltsector. Leo Swart van Cresultant, zelfstandig ondernemer en ervaringsdeskundige met ruim 27 jaar ervaring binnen de professionele tuinbouwketen, deelt zijn kennis op het thema en roept op om het vooral leuk te maken. “We wilden zowel de experts op dit gebied aan het woord laten, maar met het interactieve programma ook van onze klanten horen waar zij tegenaan lopen. Deze middag heeft ons veel inzichten gegeven. Niet alleen voor ons bedrijf, maar ook voor onze klanten”, aldus Richard van der Salm, mede-eigenaar van Groene Tint.
De consument bepaalt
Duurzaamheid rond bloemen en planten staat in de sector hoog op de agenda, en consumenten worden hier steeds kritischer op. Dit blijkt uit onderzoek dat is uitgevoerd in opdracht van Bloemenbureau Holland. Met een goed aanbod en heldere informatie is de consument bereid om te kiezen voor duurzame producten. De verantwoordelijkheid om duurzaam te telen ligt volgens hen bij de producent, retail en overheid. Minder gewasbeschermingsmiddelen, afval en verpakkingen worden genoemd als thema’s om te verbeteren. Het thema Verpakkingen dat Groene Tint aan het klantenevent heeft gegeven is daarmee relevanter dan ooit.