Ruim vijftig communicatie- en HR-professionals namen onlangs deel aan de bijeenkomst van Glastuinbouw Nederland over de reputatie van de glastuinbouwsector. Frank Peters (Virtus Communications) vertelde de deelnemers over het verschil tussen reputatie en identiteit: “Identiteit is wie je wilt zijn, reputatie is wat mensen over je vertellen.” De omgeving is de baas over je identiteit, aldus Peters. En slechts een handjevol twitteraars kan een sector of bedrijf een negatieve reputatie bezorgen.
Peters vindt dat de glastuinbouwsector daarom moet werken aan haar reputatie. Dat is aan de ene kant een kwestie van "reputatievet": door goed gedrag en goede verhalen ervoor zorgen dat het beeld van de sector bij stakeholders positief is. “Vroeger gold ‘Be good and tell it’. Nu is het ‘Be good and prove it’.” Tegelijkertijd moeten bedrijven klaar zijn voor slechte communicatie. Er was ook een serie workshops die gingen over onder andere: Hoe maken we jonge mensen enthousiast voor werken in de glastuinbouw? "Teleurstelling en hoge kosten voorkomen?" en "Vergroot impact met social media".
Bron: Glastuinbouw Nederland