Bedrijven kunnen samenwerken om duurzame doelen te halen. Dat is de kern van de nieuwe beleidsregel van de Autoriteit Consument & Markt (ACM). De ACM wil dat de concurrentieregels niet onnodig in de weg staan bij afspraken die bijdragen aan een duurzamere samenleving. De beleidsregel sluit aan bij gewijzigde Europese regels en vervangt een eerdere concept-leidraad van de ACM over duurzaamheidsafspraken tussen bedrijven.
Met de beleidsregel volgt de ACM de aanpak voor duurzaamheidsafspraken die de Europese Commissie beschrijft in de 'Richtsnoeren voor horizontale overeenkomsten'. In de beleidsregel staat ook dat de ACM in twee extra situaties niet zal optreden als aan alle voorwaarden wordt voldaan. Dit geeft bedrijven meer mogelijkheden om afspraken te maken. Het gaat samengevat om de volgende situaties:
- Bedrijven die afspraken maken over de naleving van een bindende nationale of Europese duurzaamheidsregel die niet volledig (kan) worden uitgevoerd of gehandhaafd – bijvoorbeeld op het gebied van recycling van afval;
- Bedrijven die afspraken maken over het op een efficiënte manier bereiken van milieudoelen, zoals vermindering van CO2-uitstoot, als de consument een merkbaar en objectief aandeel van de voordelen ontvangt.
Bedrijven hoeven in deze twee gevallen niet te vrezen voor een boete als aan de voorwaarden wordt voldaan. Bedrijven die vragen hebben over duurzaamheidsafspraken kunnen die stellen aan de ACM. De beleidsregel Toezicht ACM op duurzaamheidsafspraken is te vinden op de website van de ACM.
bron: Autoriteit Consument & Markt