De impact van de recente wegwerkzaamheden aan de Heinenoordtunnel en de Haringvlietbrug is groot op de reistijd en betrouwbaarheid van de logistiek. De komende 10 jaar zal het aantal Vervangings- en Renovatie-projecten (V&R) alleen maar toenemen, omdat met name een groot aantal tunnels, wegen en bruggen achterstallig onderhoud hebben. In Zuid-Holland speelt dit met name op het gebied van tunnels. Zie voor een overzicht en planning de website van Zuid-Holland Bereikbaar en Rijkswaterstaat.
Er zijn twee voor de hand liggende manieren om de hinder voor de logistiek te minimaliseren. Ten eerste kan het wegvervoer (deels) worden vervangen door binnenvaart, door gebruik te maken van de bargelijndienst van/naar Maasvlakte2 via de Waal-Eemhaven of Alblasserdam (contact voor de mogelijkheden en subsidies Babiche van de Loo: [email protected]). Ten tweede kan een deel van het wegvervoer wellicht naar buiten de spitsen worden verplaatst. Alleen lukt dat buiten de openingstijden van de importeurs niet omdat de (reefer)containers dan niet kunnen worden afgeleverd of ontvangen.
Voor dit probleem heeft Dutch Fresh Port samen met de Gemeenschappelijke Regeling Nieuwe Reijerwaard (GRNR), het Havenbedrijf Rotterdam en het MoVe programma (ministerie van Infrastructuur en Waterstaat, Provincie Zuid-Holland en de Metropoolregio Rotterdam-Den Haag) de ReeferHUB ontwikkeld. Op de ReeferHUB kunnen de geladen containers op chassis tijdelijk worden geparkeerd totdat de importeur de container nodig heeft. De trekker kan ondertussen een nieuwe container ophalen op de Maasvlakte.
De ReeferHUB Dutch Fresh Port komt op de tijdelijke truckparking aan de Voorweg (zie tekening). Hier zal begin volgend jaar een afgeschermd en bewaakt deel voor 20 chassis met (reefer) containers worden gerealiseerd. De bewaking bestaat uit een slagboom, kentekenherkenning, hekwerk, keerwal en CCT-cameratoezicht. Daarnaast zullen er een tiental reeferplugs (stroomaansluitpunten) worden gerealiseerd. De ReeferHUB blijft minimaal een jaar op deze tijdelijke locatie staan en zal daarna worden voortgezet in een definitieve vorm. De ReeferHUB wordt vanuit subsidies en het ter beschikking stellen van de grond door GRNR gefinancierd. De exploitatie zal door Euser in samenwerking met Daily Logistics Group (DLG) worden gedaan. DLG heeft ruime ervaring met de reeferhub van Nature’s Pride op Honderland.
De exploitatie zal kosten met zich meebrengen die middels een gebruiksvergoeding zullen worden opgebracht. Graag gaan Johan in ’t Veld (Dutch Fresh Port), Michiel Jak (Dutch Fresh Port), Bas Euser (Koninklijke Euser) en Marcus Post (DLG) het gesprek met aan om met een aantal koplopers de kansen te verkennen. Ondernemers kunnen voor vragen terecht bij Johan in ’t Veld via [email protected] .
Bron: Dutch Fresh Port