Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Warm herfstweer slaat de klok

Veilingmeester Paul Freriks ziet bij de bloemen de vraag naar herfstproducten toenemen, terwijl bij planten het warme weer toch wat roet in het eten gooit. Verder legt hij in onderstaande column uit waarom het adviseren en het op weg helpen van kwekers zo’n dankbare taak is.

Aangezien het huidige warme najaarsweer het niet doet vermoeden en bij veel bomen de blaadjes nog welig aan de takken hangen, laat de rozenstruik in mijn eigen tuin al een tijdje haar bottels zien ten teken dat het toch echt herfst is.

Herfstproducten overwegend goed gewaardeerd
Aan de klokken zien we het aanbod en de vraag naar herfstproducten en -tinten al een tijdje toenemen. Onder andere sierfruit, rozenbottels en snijhortensia’s zijn in een mooi en breed assortiment aan de klokken verkrijgbaar en worden ook goed gewaardeerd. Een aantal producten, bijvoorbeeld sier-appeltakken (Malustakken) en snijskimmia, kennen een wat moeizamere start van het seizoen.

Bij de planten zien we een kleine stagnatie na een goede start. Het (te) mooie weer gooit toch wat roet in het eten. De vraag op de klok is iets minder en de aanvoer behoorlijk, daarom zien wij eerder redelijke dan goede of hoge prijzen op de klok. Bloeiende kamerplanten (zoals potgerbera’s en potrozen) en groene planten scoren overwegend matig tot slechte prijzen. De consument wil deze producten even niet. Naar oranje producten en potchrysanten zien we de vraag wel weer toenemen.

Kwekers op weg helpen is dankbaar werk
Een van de mooie dingen die wij als veilingmeester mogen - en ook graag – doen, is om ná het veilen onze kwekers te adviseren ten behoeve van hun bedrijfsvoering. Als veilingmeester zit je boven op de (klok)markt en zie en hoor je natuurlijk veel. Wij zien dagelijks waarom het ene product meer opbrengt dan het ander. Daarbij hebben wij goed inzicht wie bepaalde (collectieve en betaalde) diensten van Royal FloraHolland handig inzet, maar ook wie nog niet. Daardoor weten veilingmeesters in veel gevallen wat er verkooptechnisch aan de klok beter kan om een hogere prijs te realiseren.

Naast de kwaliteit van de bloem of plant zelf zit het soms namelijk in andere dingen. In de verpakking bijvoorbeeld, de inhoud in een fust of gebruik van het type fust. Ook de aantallen per dag, welke dagen in de week aangevoerd wordt of het gebruik van diensten als Clocknews: het zijn allemaal factoren die meewegen in het realiseren van een optimale prijsvorming. Kwekers daarin adviseren en helpen is niet alleen leuk om te doen, je krijgt er ook heel veel dankbaarheid voor terug. Dát geeft mij in ieder geval altijd weer bergen energie.

Wil je hier ook eens van gedachten over wisselen met een veilingmeester of heb je vragen? Neem dan contact op met de veilingmeester van jouw locatie, wij zijn je graag van dienst.

Ben je koper of aanvoerder en wil je meer weten over afzet of kopen via de klok? Neem contact op met het Klant Contact Center van Royal FloraHolland (tel 088 789 89 89) en vraag naar een veilingmeester of accountmanager. Wij leiden je graag persoonlijk rond in de b(l)oeiende wereld van bloemen en planten.

Publicatiedatum: