Tholen - “We hebben al 40 jaar dezelfde klanten. Incidenteel wijzigt er weleens iets, maar dat is zelden, de mensen moeten toch hun bloemen hebben en ze weten wat ze aan ons hebben. Wat dat betreft hebben we een steady business, maar, en dat is zorgelijk, wel wordt alles rap veel duurder. Zolang de klant betaalt gaat dat goed, maar wordt het ze te gek, dan houdt het natuurlijk een keer op.”
Jan Schouwstra is een van wat een tamelijk select gezelschap van vooral mannen moet zijn, die je de grote ontwikkelingen binnen het sierteelttransport van de afgelopen vier decennia in een paar minuten in grote lijnen uit de doeken kan doen. De Texelaar begon ooit in 1984, toen hij op het eiland in een slagerij werkte en in de winter niets te doen had. “Ik heb toen ooit een keer twee weken WW gehad, maar dat vond ik helemaal niets. Ik ging in dienst bij een transporteur en werkte vier jaar lang in loondienst. Toen wilde mijn werkgever van zijn auto af en kon ik die van hem overnemen. We hadden toen al een lijndienst op Scandinavië, de klanten kreeg ik erbij.”
Vader en zoon én - met een klein slag om de arm dan - de baas van morgen. Hij weet in elk geval al precies hoe alles in elkaar steekt, aldus zijn trotse vader.
En dat – klanten in Zweden voorzien van Nederlands bloemen – doet hij nog steeds. De manier van zaken doen is rechttoe rechtaan. Er werken vier man en die zijn allemaal chauffeur: Jan, zoon Jelle, een neef en een kennis. De auto’s zijn afbetaald, de mannen werken volgens een Nederlandse cao en er wordt gewerkt en gereden en betaald naar Nederlandse wet- en regelgeving. En met een Nederlandse zakelijkheid, zo zou je kunnen toevoegen, ‘want afspraak is afspraak en dat waardeert de klant. Moet het op drie graden dan komt het op drie graden en is de koelmotor kapot, dan komt het nog steeds op drie graden.’
Waar Jan een broertje dood aan heeft zijn de gestegen kosten en de verkrampte rijregels. “De kosten zijn verhonderdvoudigd, toen ik begon betaalde je 30 guldencent voor een liter diesel. Ook hoefden we nog niet te wedijveren met Roemenen of Bulgaren, iets dat de markt echt heeft scheefgetrokken. Ik ben daar nooit aan begonnen, wil je dat goed doen dan is dat ingewikkeld qua papierwerk en moet je er ook weer een juffrouw op kantoor bij hebben. Grote bedrijven kunnen dat makkelijker, maar die draaien dan vaak weer op geld van anderen. Ik heb geen overhead, behalve een accountant voor het noodzakelijke toezicht, doe ik alle boekhouding en planning zelf.”
Dat laatste is misschien wel het allerbelangrijkste, weet Jan, want door het minutieus tellen van minuten en kilometers van overheidswege lopen chauffeurs helemaal vast en is het internationale vervoer niet leuk meer. “Na een paar dagen moet je verplicht 24 uur aan de kant en één keer in de week zelfs 48 uur. Voor zover dat veiligheid en de bescherming van de chauffeurs ten goede komt is dat prima, maar als hij, 5 minuten voordat hij thuis is, 24 of zelfs 48 uur op een parkeerplaats konijnen moet gaan tellen slaat het nergens op. Rij je van hier naar Stockholm en weer terug dan loop je ter hoogte van Groningen uit je uren. Doordat wij zelf de planning doen, en omdat we kunnen overnachten op de boot, kunnen we het zo plannen dat niemand van ons ooit hoeft te bivakkeren.”
Jan heeft eigen wagens en is dus niet afhankelijk van de bank: ook dat is vrijheid. Of hij al denkt aan zijn pensioen? “Ik moet je wel eerlijk zeggen dat het is omdat Jelle het leuk vindt, want anders was ik er misschien wel mee gestopt nu. Komend jaar gaat de Maut in Duitsland met 100% omhoog, brandstofprijzen schieten steeds harder de lucht in, de lonen zijn recentelijk met 10% omhoog gegaan etc. Dat is niet leuk meer, maar wat ik al zei: zolang de klanten bloemen willen hebben en ervoor betalen is het prima. En willen ze dat niet meer dan ik het ook makkelijk hoor, dan gooi ik ze vol zand en maak er een paar mooie bloembakken van.”
Voor meer informatie:
Schouwstra Scandinavian Transports BV
Jelle Schouwstra: +31622998468
Jan Schouwstra: +31645677565
[email protected]
www.schouwstra.com