Projecten om meer goederen via de binnenvaart naar de Vlaamse zeehavens te vervoeren, kunnen opnieuw op financiële steun van de Vlaamse overheid rekenen. North Sea Port zet mee de schouders onder het tweede steunprogramma, zo meldt het havenbedrijf.
De oproep richt zich tot inlandterminals, binnenvaartoperatoren en andere partijen die goederen via de waterweg verschepen. De bedoeling is om meer containers die van en naar de zeehavens van North Sea Port en Port of Antwerp-Bruges bewegen, van de weg te halen en op het binnenschip te zetten. Meer binnenvaart verlicht de druk op het wegennet en doet de uitstoot dalen.
"Het past in de inspanningen om het gebruik van de waterweg te stimuleren door in te zetten op grote vervoersassen en op een nauwere samenwerking tussen alle betrokken partijen. De Gentse Kanaalzone is één van de vier ‘corridors’ die in aanmerking komen."
2,5 miljoen euro
De Vlaamse regering trekt ditmaal 2,5 miljoen euro uit voor duurzaam transport naar de zeehavens via binnenvaart. De havens zetten samen met Oosterweelbouwheer Lantis – de grote werkzaamheden rond Antwerpen - mee hun schouders onder het initiatief en dragen ook financieel een steentje bij. Zij werkten vorig jaar al mee aan het eerste steunpakket van dat type. In die eerste ‘call’ hadden twee van de vijf goedgekeurde projecten betrekking op North Sea Port.
Haven voor binnenvaart
Voor North Sea Port is binnenvaart van bijzonder grote tel. De binnenvaart tekent voor 60% van het verkeer van en naar het hinterland.
Vorig jaar voerden binnenschepen 64,5 miljoen ton goederen aan en af, een nieuw record. De haven ondertekende in juni ook de Vlaamse Green Deal Binnenvaart, die de vergroening van het vervoer over het water moet stimuleren.
Bron: North Sea Port