Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Veilingmeester op bezoek in Kenia

Veilingmeester Edwin Chrispijn was afgelopen week op kwekersbezoek in Kenia. Een bijzondere en leerzame ervaring, zo vertelt hij in onderstaande blog, omdat hij met eigen ogen kon zien hoe de kwekers in het land ondernemen. Zo leert hij hun achtergrond beter kennen, wat uiteindelijk helpt om de beste prijs voor hen op de klok te realiseren.

Als veilingmeester ben je binnen de markt altijd op zoek naar de beste prijs voor de kweker. Om je marktgevoel te voeden, helpt het om de achtergrond van het product en de kweker goed te kennen. Daarom brengen wij regelmatig een bezoek aan kwekers en kopers in binnen- en buitenland. Ik ben in week 37 een week naar Kenia geweest. Mijn focus lag op de rozenkwekers die ook actief zijn op Rijnsburg.

Reis Kenia
Na een reis van acht en een half uur landde ik op Nairobi en dat was in de meeste gevallen ook mijn uitvalsbasis. Iedere dag vroeg op om naar diverse kwekerijen te gaan, die over een groot gebied uitgestrekt liggen. Zo ben ik in Naivasha, Thika, Nanyuki en Kitale geweest. De reizen waren lang en intens (hobbel, hobbel), maar zelfs de langste reizen zijn mooi wanneer je openstaat voor de diversiteit aan landschappen, omgeving en dieren die daar vrij rondlopen.

Het onderwerp dat het meeste de revue passeerde was ‘de huidige markt voor rozen'. Waar normaal de prijsvorming zich eind augustus herstelt, zie je bij de rozen weinig verbetering. Ook stijgen de kosten en is de turnover (verhouding tussen kosten en opbrengsten) daarom zorgelijk. Ondanks deze situatie werd ik overal goed ontvangen. Voor kwekers is de veilingmeester, ik in dit geval, de belangrijkste contactpersoon. De kwekers zien ons als een instrument dat helpt om de maximale prijs te krijgen.

Bijzondere ervaring
Wat een bijzondere ervaring om te zien hoe kwekers in Kenia opereren. De kwekers werken hard aan het aanpassen en verbeteren van hun assortiment en investeren in waterinstallaties, biologie, zonnepanelen én werknemers. De aanwezigheid van kwekerijen biedt veel Kenianen een baan en dat is positief, want de werkloosheid is hoog in Kenia.

Naast het feit dat ik veel heb geleerd over het telen en ondernemen in Kenia, is het enorm leerzaam om aan de zijde van de lokale collega’s uit Kenia te staan. Zij kennen de cultuur en zijn belangrijk in de verbinding met de Keniaanse kwekers. Een groot compliment voor hoe zij daar hun werk leveren.

Huidige markt
Dan een blik op de huidige markt. Bij de snijbloemen zijn de gele, roze en witte kleuren minder in trek. We zien een beweging naar oranje, rood en andere donkere tinten. Vooral rozen hebben het zwaar. Hortensia, Solidago, Panicum en Hypericum daarentegen lopen goed de markt in. In Nederland hebben we deze maand prachtig zonnig weer gehad, maar inmiddels is het volop herfst. In deze periode worden de nachten weer wat kouder, wat goed is voor de gewassen.

Bij de planten is ook echt de herfst ingetreden. Herfstproducten als Skimmia, Gaulteria, Calluna en winterviolen doen het goed. In de kamerplanten zien we fors minder Phalaenopsis, en dat heeft een positief effect op de prijsvorming. Bij Zantedeschia zien we fors meer aanbod, gezien de kleuren past dat prima in het herfstpalet.

En tot slot: kopers opgelet! Er komen veel nieuwe soorten rozen aan en er is geïnvesteerd in jong gewas; het wordt genieten geblazen! Houd hiervoor Clocknews in de gaten, ontvang je deze nieuwsbrief nog niet, meld je dan aan via [email protected].

Ben je koper of aanvoerder en wil je meer weten over afzet of kopen via de klok? Neem contact op met het Klant Contact Center van Royal FloraHolland (tel 088 789 89 89) en vraag naar een veilingmeester of accountmanager. Wij leiden je graag persoonlijk rond in de b(l)oeiende wereld van bloemen en planten.

Publicatiedatum: