"De zomervakantie is begonnen, veel mensen trekken erop uit en kamperen is populairder dan ooit. En waarom voegen we eigenlijk geen bloemen toe aan de vakantiecamping-mix?", vraagt veilingmeester Edwin Chrispijn zich af. In onderstaande column werpt hij een blik op de bloemenmarkt van afgelopen weken en blikt hij vooruit op de komenden.
Gefeliciteerd voor alle geslaagden! Natuurlijk is dit gevierd met een bloemetje. Naast de geslaagde jongeren zijn er voldoende evenementen en bruiloften geweest waardoor er in een gemiddelde markt uitzonderlijke prijzen ontstonden voor specifieke producten. Witte Calla’s en bijzondere tinten roze bijvoorbeeld; die werden vaak in één klap weg gekocht. Wilde je als koper meedoen in dit assortiment, dan moest je snel zijn en niet twijfelen.
Prijsvorming iets onder druk
Begin vorige week zijn de vakanties begonnen en je zag dat de prijsvorming iets onder druk kwam. Tegelijkertijd liep de aanvoer van Helianthus, Limonium, Glamini, Eryngium, buitencalla en hortensia op door het mooie weer. Het zomergoed neemt een groot deel van de aandacht op zich. Op klok 2 in Rijnsburg, waar ik zelf actief ben, hebben de standaard rozen het daardoor moeilijk. Veel gaat met kleine afnamen tegen kleine prijzen. Het lijkt weer een ‘gewone’ zomer te worden. Veel gezinnen gaan weer met vakantie en trekken er op uit waardoor er minder aandacht naar bloemen gaat.
Bloemen op de campingtafel
Na een jaar hard werken of studeren is het nu tijd voor vakanties. Eén van de trends die we zien is dat mensen meer en meer kiezen voor kamperen. Kamperen in een tent, safaritent, caravan of een camper zie ik steeds meer voorbijkomen. Veel bloemen, planten en boeketten die worden gekocht zijn voor iemand anders ter steun, als dank of om iets te vieren. Laten we in de vakantie nu eens iets kopen voor onszelf. Want zeg nou zelf, bloemen en planten staan toch ook prachtig op een campingtafel?
Ik ga binnenkort zelf kamperen en koop wanneer de kans zich voordoet een bloemetje voor bij de tent. Ik zou zeggen: geef het goede voorbeeld, koop bloemen en deel de foto’s, zodat mensen geïnspireerd worden om mee te doen. Een hashtag zou kunnen zijn #verwenjezelf of #bloemetjeopvakantie.
Geen stress: de klok draait de hele zomer door. Zo faciliteren we in vraag en aanbod en gaan we voor de juiste marktprijs. Met elkaar krijgen we de bloemen en planten bij de consument.
Een fleurige vakantie toegewenst!