Floralchain ontzorgt importeurs van bloemen uit Kenia

"We zijn 'de ogen' van de klant hier in Kenia"

Bij het importeren van bloemen kunnen er tijdens het proces verschillende uitdagingen optreden. Voor een koper kunnen 'ogen op de grond' dus best interessant zijn om te controleren of alles volgens plan verloopt. Met dit concept in het achterhoofd richtten Dave Hoekstra, Philip Mambo en Youra Engel in 2021 Floralchain op in Kenia. Ze verzorgen de zendingen, doen de documentatie en de kwaliteitscontrole en kunnen op verzoek ook de boeking bij de cargo verzorgen. Er is zelfs de optie om de bloemen bij de farms in te kopen. De voordelen? "Wanneer je de hele logistieke flow beheerst, structureert en optimaliseert, levert dat tijdwinst en kostenbesparingen op", zegt Dave Hoekstra.


Youra Engel, Dave Hoekstra en James Kasyula (Control Quality Report Manager) op de IFTEX 2023

Hoe werkt het?
In onderstaand filmpje wordt uitgelegd dat, nadat de bloemen zijn besteld (door de klant of door Floralchain), de dozen door de farm op transport worden gezet. Floralchain ontvangt de bloemen op JKIA Airport (waar het toegang heeft tot de meeste Cargo koelcellen). De ontvangen dozen worden in het systeem geregistreerd en er wordt een document ondertekend als bewijs van ontvangst. Vervolgens voert Floralchain een kwaliteitscontrole uit op de zending. Na de kwaliteitscontrole schrijven ze een rapport, inclusief foto's, waarin de kwaliteit van de bloemen wordt beschreven en sturen dit naar de klant.

Voor de dozen van meerdere klanten wordt alle nodige documentatie opgemaakt. Floralchain is exportgelicentieerd en KEPHIS-gecertificeerd, dus de exportfactuur en het fytocertificaat worden bijgevoegd om alle geconsolideerde dozen conform de voorschriften te laten overvliegen. Vervolgens worden de goederen overgedragen aan de vrachtvervoerder en wordt er een foto gemaakt om te bewijzen dat de dozen goed gepalletiseerd zijn. Vervolgens worden de pallets in de vrachtruimte geplaatst en stijgt het vliegtuig op richting bestemming. De volgende ochtend ontvangt de klant alle benodigde documentatie, instructies, de AWB met het aantal dozen, gewicht en afmetingen, allemaal gecontroleerd.

Voordelen voor de klant
Wat zijn dan de voordelen voor de koper? "Allereerst zijn we hun ogen op de grond in Kenia. Soms komt het voor dat het aantal stelen/dozen, het ras, de kwaliteit of de afleverplaats niet overeenkomen met de verwachtingen van de klant. Floralchain er is om te informeren en de klant kan dus direct actie ondernemen. Zo kan de koper opnieuw contact opnemen met de farm om het juiste product te leveren en grote vertragingen en teleurstellingen voor hun klanten te voorkomen. Het geeft de koper gemoedsrust, want we houden hem niet alleen op de hoogte over zijn zending, maar we nemen er ook de verantwoordelijkheid voor. En tot slot geeft de ervaring en de diversiteit van onze lokale Keniaanse en Europese medewerkers ons het voordeel dat we de "taal" spreken. Dat is nodig hier in Kenia om alles correct voor elkaar te krijgen en daarna terug te communiceren naar de klant volgens de Europese verwachtingen en normen."

En voor de teler?
Zijn er ook voordelen voor de teler? "Jazeker! Toen we begonnen, hadden de teeltbedrijven wat argwaan, want we controleerden alles, maar ze merkten al snel de voordelen van onze service. Ze kunnen bijvoorbeeld hun processen verbeteren en optimaliseren, en naarmate we de nieuwe telers leren kennen, kunnen we ze ook aanbevelen bij onze kopers. Of als een koper daarom vraagt, kunnen we op zoek gaan naar bloemen bij de farms met wie we samenwerken. Dus we helpen zowel farm als kopers, en daar is de hele keten mee gediend, want zo worden uiteindelijk de juiste en meeste verse bloemen geleverd."

Bloemen voor het goede doel
Floralchain zet zich niet alleen in om betaalbare logistieke oplossingen en kwaliteitscontrole aan te bieden, maar ook om het leven van de minder bedeelden te verbeteren. "Het nemen van verantwoordelijkheid en de sociale behoeften van lokale gemeenschappen invullen is een deel van ons succes." Floralchain Africa Ltd heeft een programma voor maatschappelijk verantwoord ondernemen (MVO) geïmplementeerd met de nadruk op het verbeteren van het onderwijs en de gezondheidszorg voor kansarme gemeenschappen.

"Floralchain Africa Ltd is een van de eerste logistieke dienstverleners die een duurzaam MVO-initiatief introduceert. Het doet dat met het Maua Yetu-project in samenwerking met Wema Centre. Het programma zamelt geld in door de verkoop van bloemen die zijn geschonken door bloemenkwekerijen en met gesubsidieerde vrachttarieven door vrachtvervoerders." Ze zijn net begonnen met dit project in week 26, en het loopt nog door tot en met week 30.

Klik hier voor meer informatie over dit project.

Voor meer informatie:
Dave Hoekstra
Floralchain Africa Limited
Tel: +31 (0) 6 3944 2030
sales1@floralchain.app
Instagram: floralchain.app
www.floral-chain.com


Publicatiedatum:



Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier


Ander nieuws uit deze sector:


Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.