Stuppy Greenhouse, Inc. bestaat 150 jaar. En dat niet alleen, het bedrijf is al die jaren in handen gebleven van de familie Stuppy. Dat is een lange tijd, zelfs in de tuinbouw, waar familiebedrijven met meerdere generaties heel gewoon zijn. Vijf generaties Stuppy's, te beginnen met Laurence Justinian ("L.J.") Stuppy in 1873, hebben aan het roer van het bedrijf gestaan en het gestaag laten uitgroeien tot het gerespecteerde kassenbouwbedrijf dat het vandaag de dag is. Als werkgever van 70 man, die duizenden kassen in Noord-Amerika heeft gebouwd, speelt Stuppy nog steeds een belangrijke rol in zowel de commerciële als educatieve kassensector.
Interessanter is echter hoe Stuppy in bedrijf is gebleven. Elke generatie heeft belangrijke beslissingen moeten nemen over welke richting het bedrijf wel of niet op moest. Laurence Justinian Stuppy was een rechtbankverslaggever en hobbybloementeler in St. Joseph, Missouri, toen hij besloot fulltime bloemen te gaan telen en verkopen. Zijn zonen, Francis Xavier ("F.X.") en John Stuppy, zetten het bedrijf voort en breidden het uit naar de groothandel, waar ze linten, vazen en andere bloemenbenodigdheden aan bloemisten verkochten. John stierf in 1918 tijdens een griepepidemie. In 1922 overleed F.X. onverwacht nadat hij de Stuppy Supply Company in Kansas City had opgericht. Zijn zoon George nam in 1937 de leiding over en zijn broer Frank sloot zich kort daarna bij hem aan.
"Een van de belangrijkste dingen die Frank heeft gedaan, was contact opnemen met Acme Engineering and Manufacturing in Oklahoma en verdampingskoeling toevoegen aan de kassen," zegt Matt Stuppy, president van Stuppy Greenhouse. "Dit was een revolutie voor telers," zegt hij. "Oom Frank nam ventilatoren en Aspen-pads mee naar Californië en begon ze daar te verkopen. Daarmee kwamen we in de glastuinbouw terecht."
Dankzij Franks ondernemende leiderschap produceerde het bedrijf zijn eerste kasconstructie; de productie van kassen werd gezien als een opkomende kans en Stuppy bleef zijn kassen uitbreiden en aanpassen.
Aanpassen aan veranderingen in de sector
George's zoon Jim kwam in 1971 in het bedrijf en werd president en CEO in 1975. Het bedrijf stopte in de jaren '70 met de kassenbouw en de bloemenwinkel in St. Joseph werd verkocht in 1980, zodat Jim Stuppy zich kon richten op de groothandel in bloemen en de productie van kassen.
In 2007 werd Jims zoon Matt president en nam de familie de beslissing om de groothandel in bloemen te verkopen. "Het transport was veranderd, de distributie veranderde toen supermarkten erbij betrokken raakten en we besloten dat het tijd was om te stoppen," zegt Stuppy.
Tegelijkertijd zag het bedrijf de mogelijkheid om uit te breiden naar kassenbouwdiensten. Stuppy zegt dat het een natuurlijke uitbreiding was en dat het voorzag in een kritieke behoefte binnen de sector. Kassen werden steeds gespecialiseerder met complexere technologieën. Aan de ene kant realiseerden telers die hun eigen kassen bouwden zich dat de bouw niet hun kerncapaciteit was en aan de andere kant begrepen de meeste bouwbedrijven niets van kassen.
Met deze kennis kon het bedrijf de kloof overbruggen in een ander marktsegment: onderwijskassen. Stuppy Greenhouse is de toonaangevende kassenleverancier voor scholen en universiteiten. Het is daarmee het primaire kassenbedrijf, dat teeltomgevingen biedt die de volgende generatie telers stimuleren, of het nu gaat om middelbare scholieren die de basis van tuinbouw leren of studenten aan grote universiteiten die de geavanceerde oplossingen van de sector uitproberen.
"Met onze bedrijfservaring als telers en fabrikanten zijn we in staat om de behoeften van klanten te identificeren en de kas aan te passen aan de technologie die ze nodig hebben en deze op de juiste manier te bouwen," zegt Stuppy. "Het leuke van 150 jaar in het bedrijfsleven is dat we terug kunnen kijken en kunnen zien wanneer het bedrijf is veranderd of zich heeft aangepast aan verschillende markttrends en technologieën. Dat blijven we doen en daarom hebben we verwarmingsproducten en teeltsysteemproducten ontwikkeld waarvan we weten dat ze succesvol zullen zijn voor de teler. We zullen blijven diversifiëren naar andere gebieden binnen CEA en een rol blijven spelen in het succes van de kassensector."
Voor meer informatie:
Stuppy Greenhouse Manufacturing
www.stuppy.com