Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

"Het is nooit saai in de solarcoaster"

Met Van der Valk Solar Systems groeit het Westlandse bedrijf in een compleet nieuwe markt. In gesprek met Yeald vertelt Denis de Vette, directeur van de zonnetak van Van Der Valk, dat het de bankencrisis van 2007 was die de aanleiding vormde om naast de tuinbouw nog een focus aan te brengen.

"We hebben gedacht aan vangrails, kledingrekken en later onderbouw voor vlondersystemen, tot ons opviel dat er veel ontwikkeling op energiegebied was binnen de tuinbouw. Dus besloten we te kijken wat we konden produceren binnen de energiesector, dat toch ook bij ons DNA paste.”


Denis de Vette

Leergeld
“In Duitsland was solar aan een opmars bezig, dus onderzochten we of we als productiebedrijf iets met montagesystemen konden in de zonne-energie”, gaat Denis verder. “We volgden cursussen bij de ECN, liepen mee bij producenten van zonnepanelen, moesten überhaupt nog leren wat een zonnepaneel precies is. Uiteindelijk hadden we genoeg kennis voor een eerste project, bij orchideeënkwekerij Ter Laak. We maakten een systeem om kleine zonnepanelen vast te maken aan ons eigen ontwikkelde buitenscherm. Ja, daar hebben we veel van geleerd, dat kun je wel zeggen.”

“Vervolgens zijn we trackers gaan ontwikkelen, die zonnepanelen konden laten meedraaien met de zon”, aldus Denis. “Briljant, behalve dat het extra rendement algauw teniet werd gedaan door veel goedkopere zonnepanelen. Daarna kwamen de veldsystemen, voor in open velden zoals weilanden en vuilstortplaatsen, en van daaruit rolden we in de platte daken en tot slot ook in de systemen voor schuine daken. Eigenlijk gingen we van hele complexe systemen naar steeds, relatief, eenvoudigere, maar dat betekent wel dat we nu voor elke situatie een oplossing hebben.”

Denis de Vette: “In zonne-energie is Nederland niet de voorloper, dus moesten we leren om ons aan te passen aan de markt. Bovendien werk je met tussenhandel, terwijl we in de tuinbouw alles rechtstreeks leverden aan de eindklant. Je moet distributiekanalen genereren en massa creëren. Daarom zijn we ook samenwerkingen aangegaan met partijen als VDH Solar, een partij die we nog kenden uit de tuinbouw, om samen de solarmarkt te penetreren.”

Relaties zijn de basis
Uiteindelijk blijkt toch dat het DNA van de tuinbouwtak ook zorgt voor succes in het solarsegment. “Ja, we delen sowieso R&D aan de voorkant, net als logistiek, administratie en HR”, legt Denis uit. “Daar zit een synergievoordeel. Bovendien past onze cultuur bij de doelgroep. Mensen zijn belangrijk, dus als je ons belt krijg je mensen aan de lijn. Daarin speelt het feit dat Van der Valk een familiebedrijf is weer mee. Relaties zijn de basis. Bovendien zit innoveren in ons bloed en zoeken we altijd de hoogste kwaliteit. Dat is in elke branche een plus.”

Groei is een middel
“Ondanks dat we een familiebedrijf zijn, en blijven, is er een corporate schil nodig om de groei te faciliteren die nodig is om marktaandeel te behouden”, gaat Denis verder. “We hebben bijgebouwd in Monster en gaan bijbouwen in ’s-Gravenzande, laten de organisatie en het management groeien en zetten nieuwe distributiekanalen op. Maar groei is een middel, geen doel. Het zorgt voor risicospreiding binnen solar, een divers productportfolio en het openbreken van nieuwe landen met die producten, zoals Zweden. De familie Van der Valk staat daar realistisch in, en de groei wordt dan ook mogelijk gemaakt uit eigen middelen.”

De taal spreken
Ook in nieuwe landen gaat het in eerste instantie om de mensen. “Je wilt boots on the ground hebben, met lokale mensen die ons product kennen”, aldus Denis. “We blijven een nieuw merk in een nieuwe markt, maar mensen uit het land zelf kennen daar de cultuur en spreken de taal van de klanten. Vanuit Nederland stuurt een salesmanager de vestigingen aan, en er is natuurlijk de steun van onze marketing, projecten en operationele afdelingen. Productontwikkeling doen we dan weer samen, denk bijvoorbeeld aan systemen die bestand zijn tegen hevige sneeuwval.”

Solarcoaster
“We noemen de sector van zonne-energie ook wel eens de solarcoaster”, besluit Denis. “Het is echt een achtbaan, deels ook veroorzaakt door fluctuerend subsidiebeleid, dat weer per land verschilt. Er zijn veel stakeholders in de markt, dus je moet constant bouwen aan je netwerk. We zien de komende jaren nog veel groei, bijvoorbeeld in residentieel in Nederland, ondanks verzadiging van de markt. In Spanje liggen nog nauwelijks zonnepanelen op de huizen, dus daar zijn weer volop kansen. En daarnaast doen we nog mooie projecten zoals stadion Galgewaard, distributiecentra van Amazon en bijvoorbeeld de Tesla Gigafactory in Berlijn. Het is in ieder geval nooit saai in solar.”

Bron tekst: Yeald Business Neaws update 2 2023

Voor meer informatie :
Van der Valk Solar Systems
Zwartendijk 73
2681 LP Monster
T: 0174-21 22 23
[email protected]
www.valksolarsystems.nl

Publicatiedatum: