Octoflor, een internationaal export- en marketingbedrijf gevestigd in Nederland dat haar bloemen uit Kenia haalt, viert haar eerste verjaardag. Nog mooier: het is nu ook een Fairtrade gecertificeerde handelaar. Ze maakten dit eerder deze maand bekend tijdens de IFTEX beurs in Nairobi, Kenia. Maar hoe is Octoflor begonnen? Hoe heeft het bedrijf zich de afgelopen jaren ontwikkeld en wat maakt dit bedrijf anders? We hadden een gesprek met Matti Arielle, oprichter en directeur van het bedrijf.
Het team van Octoflor op IFTEX 2023.
Als een octopus
Mensen in de branche kennen Matti waarschijnlijk als een van de oprichters en eigenaren van een toonaangevend importbedrijf in Nederland en later een vestiging in Kenia. Na 17 jaar, in 2020, besloot hij wereldwijd te gaan en veranderde het bedrijf in R.E.L Agri en vervolgens, vorig jaar, in Octoflor. "Ik denk dat deze naam veel beter bij het bedrijf past, want we delen veel kenmerken met een Octopus. We vergroten ons bereik en multitasken door wereldwijd een assortiment bloemen van meerdere bedrijven te sturen, we passen ons aan de steeds veranderende omgeving aan wanneer dat nodig is, en bovenal is er in het team een verscheidenheid aan culturen, talen en vaardigheden."
Wereldwijd actief
Het bedrijf wilde verder gaan dan de Nederlandse markt en de markten van de omringende Europese landen. De eerste twee jaar, al met R.E.L Agri, heeft het team zich gericht op landen buiten Europa, zoals Japan, het Midden-Oosten en Australiƫ, en andere landen die verder van Nederland liggen. Octoflor is blij met hoe de klanten in deze landen het merk, de diensten en de bloemen hebben omarmd, en nu zien ze ook een vraag vanuit de Europese markt ontstaan. "We zien dat als gevolg van de steeds stijgende arbeidskosten en het tekort aan mensen, bedrijven meer middelen in sales en marketing willen steken, en een bedrijf als Octoflor kan hun sourcing uitdagingen ondersteunen, en hen zo oplossingen bieden, hen ontlasten van de zorgen van sourcing en hen in staat stellen om zich te concentreren op de marketing en sales uitdagingen."
One-stop-shop
De meeste klanten van Octoflor zijn groothandelaren en cash & carry's, voornamelijk uit de duurdere segmenten. "Dit segment is meer emotiegedreven, wat betekent dat er meer op korte termijn wordt besteld in plaats van op lange termijn zoals bij supermarkten." Ze kunnen kleine en grote hoeveelheden leveren, net hoe de klant het wil. Ze zijn gespecialiseerd in het samenbrengen van een grote verscheidenheid aan bloemen van verschillende kwekers en leveranciers uit Kenia. "Zo zijn we een soort one-stop-shop geworden."
Plezier-factor
Bij Octoflor is het heel belangrijk dat het team plezier heeft in hun werk. "Waarom maken we dingen niet leuker? Bloemen kunnen ook leuk zijn, en dat is het verhaal dat we proberen te vertellen, ook op onze sociale media", zegt Matti. Octoflor exposeerde voor het eerst op de IFTF in Nederland afgelopen november en onlangs op de IFTEX in Nairobi in juni, en voor hen was het grootste compliment dat ze kregen de positieve energie van hun team. "Natuurlijk moet je uiteindelijk nog steeds heel goed zijn in wat je doet, maar combineer dat met een team dat energiek is en die funfactor heeft. Die positiviteit werkt aanstekelijk en we hebben het gevoel dat het een grote rol speelt in de groei van ons bedrijf. Authentiek blijven is ook belangrijk."
Meer aandacht voor Europa, meer digitalisering en duurzaamheid
In de toekomst zal Octoflor meer aandacht besteden aan Europa, op zoek naar mogelijkheden om waarde toe te voegen aan de toeleveringsketen, en wil het zijn processen in de industrie digitaliseren. Tegelijkertijd wil het zich steeds meer richten op duurzaamheid, wat een van de hete hangijzers was op IFTEX.
Voor meer informatie:
Danielle Spinks
Octoflor
Email: [email protected]
www.octoflor.com