Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Biologisch-keurmerk.nl moet consument beter informeren over biologisch

Helft Nederlanders vindt 'duurzaam' onduidelijk

Voor 53% van de Nederlanders is het onduidelijk wat een duurzamere keuze precies is, zo blijkt uit onderzoek van I&O Research (maart, 2023). Ook vindt 79% van de Nederlanders het lastig om te beoordelen welke labels of duurzaamheidskeurmerken te vertrouwen zijn. Desondanks vindt de meerderheid dat keurmerken behulpzaam zijn in de keuze voor duurzame voedingsmiddelen. De vandaag gelanceerde website biologisch-keurmerk.nl moet consumenten nog beter helpen door middel van informatie over wat biologisch inhoudt en waar het biologische keurmerk voor staat. Het onderzoek toont tevens aan dat 58% van de Nederlanders gemotiveerd is om duurzamer te leven, door meer duurzamere voedingsmiddelen te kopen.

Keurmerken die milieu, ethische of biologische standaarden garanderen, helpen de meerderheid (59%) bij het maken van een duurzame keuze, zo blijkt uit onderzoek van I&O research (2023). Meer dan de helft (60%) heeft het gevoel dat ze impact hebben op duurzaamheid door het maken van een duurzame keuze in de supermarkt. Toch vindt drie kwart van de Nederlanders (79%) het lastig om te beoordelen welke keurmerken te vertrouwen zijn. Het Beter Leven keurmerk is het meest bekend onder Nederlanders (96%), de helft van de Nederlanders (54%) is bekend met het Europees biologisch keurmerk.

Afbeelding: I&O research

De interesse van de Nederlandse consument voor biologische voeding groeit, hoewel de interpretatie wat duurzame biologische voeding is, sterk verschilt. 58% van de Nederlanders wil meer duurzamere voedingsmiddelen kopen dan ze nu doen. Driekwart (77%) zou vaker biologisch kopen wanneer het goedkoper zou zijn of wanneer er een biologische variant beschikbaar is (35%). Voor een kwart van de consumenten (26%) is niet duidelijk wat de voordelen van biologische voedingsmiddelen zijn. Zij zouden vaker biologisch kopen als de voordelen duidelijker zijn. Nederlanders vinden diervriendelijkheid (84%) en een bijdrage aan een gezonde bodem (79%) de belangrijkste zaken bij het kopen van duurzamere voedingsmiddelen.

Met de lancering van biologisch-keurmerk.nl hoopt Bionext, brancheorganisatie van de biologische sector, consumenten beter te informeren over wat biologisch inhoudt en waar het biologische keurmerk voor staat. Vragen als "Wat houdt het keurmerk in", "Hoe is de controle op het keurmerk geregeld" en "Hoe zit het met dierenwelzijn en biologisch" komen aan bod. Daarnaast geeft de website per thema een goed beeld van de impact en de waarde van biologisch. Ook is er een toolkit voor ondernemers beschikbaar die kan helpen om de waarden van biologisch over te brengen op de consument. De website is tot stand gekomen met subsidie van het ministerie van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit.

Alle biologische producten die in de Europese Unie worden geproduceerd moeten verplicht worden voorzien van het Europees biologisch keurmerk. Op die manier is het duidelijk dat het product voldoet aan de strikte wettelijke eisen voor de biologische productie. Biologisch is een wettelijke beschermde term, die valt onder Europese wetgeving. Het Europees biologisch keurmerk is door Milieu Centraal beoordeeld als topkeurmerk, vanwege de hoogste eisen op duurzaamheid (op gebied van milieu, dier en/of mens), controle en transparantie.

Klik hier voor het volledige rapport.

Voor meer informatie: www.biologisch-keurmerk.nl 

Publicatiedatum: