Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Melden oneerlijke handelspraktijken nog steeds punt van aandacht

Uit berichten van de Autoriteit Consument en Markt (ACM) blijkt dat boeren en tuinders oneerlijke handelspraktijken ervaren, maar hier geen melding over maken bij de ACM. Uit een enquête die de ACM liet uitvoeren blijkt dat leveranciers (waaronder boeren en tuinders) niet goed op de hoogte zijn van de rechten die ze onder de Wet oneerlijke handelspraktijken in de landbouw- en voedselvoorzieningsketen hebben. LTO Noord herhaalt haar eerdere oproep dat boeren en tuinders zelf aan de bel moeten trekken als zij te maken hebben met oneerlijke handelspraktijken. 

Sinds 1 januari 2022 kunnen boeren en tuinders, maar ook coöperaties en telersverenigingen, klachten van misstanden melden bij de ACM. Daarmee krijgen boeren en tuinders een sterkere positie tegenover machtige marktpartijen in de keten. Echter moeten boeren en tuinders, aangezien er geen actieve handhaving is, zelf meldingen maken van misstanden. Alleen met aangemelde klachten kan er daadwerkelijk ingegrepen worden.

Melding maken
Een melding van oneerlijke handelspraktijken moet bij zowel de ACM als de Geschillencommissie worden gedaan. Deze twee loketten hebben ieder een eigen rol. De ACM legt een boete op bij overtredingen. De Geschillencommissie is er om bij een klacht een schadevergoeding of andere oplossing te bedwingen tussen leverancier en afnemer.

Bron: LTO Nederland 

Publicatiedatum: