NIRP international is vooral bekend voor zijn rassen van snijrozen, maar de veredelaar ontwikkelt ook tuinrozen. Zo'n vijf jaar geleden startte het een proefproject op in Italië, waarbij het tuinrozen in pot kweekt voor groothandels, tuincentra en tuinwinkels. Ze introduceerden hun nieuwe concept, "Le Profumatissime della Riviera dei Fiori®", in Italië, en de vraag is sindsdien blijven toenemen.
Nu krijgen ze ook aanvragen uit andere landen in Europa. "Dit bewijst eens te meer dat Made in Italy altijd aantrekkelijk is", zegt Deborah Ghione, marketing manager bij NIRP International, trots.
Monica Scaparro en Deborah Ghione van NIRP International promoten hun "Le Profumatissime della Riviera dei Fiori" op Myplant & Garden 2023.
Geurend, herbloeiend en resistent
Zoals de naam "Le Profumatissime della Riviera dei Fiori" suggereert, zijn de hybride-T tuinrozen in dit concept zeer geurend. "Het assortiment bestaat uit een selectie van 20 van onze beste en meest geurige tuinrozenrassen, en bovendien zijn ze herbloeiend en zeer resistent", voegt Ghione toe.
Links: Eudora®
Deze kenmerken zijn in de prijzen gevallen op vele internationale rozenproeven zoals Bagatelle, Lyon, Baden Baden, Den Haag en Rome, waar deze rassen meer dan 100 prijzen wonnen. Om er maar een paar te noemen: Grande Classe®, Anastasia® en Crazy Fashion®, of The Pride®, Eudora® en Jingle Bells® als voorbeelden van de laatste nieuwigheden.
Van links naar rechts: Blue Girl, Isabella Autissier en Ragazza
Geteeld in Ligurië
Naast de geur zit ook het gebied waar ze geteeld worden in de naam. "De rozen worden gekweekt in Ligurië, vlakbij de Franse grens, de plaats waar de sierteelt is ontstaan, op heuvels met uitzicht op een prachtige zee die erg geliefd is bij toeristen. Dus we dachten dat we dit moesten laten zien, niet alleen in de naam, maar ook in het POS-materiaal."
Planten in de kas
POS-materiaal
Het idee achter het concept is om de planten extra waarde te geven. Daarom worden ze met POS-materiaal bij de retailers afgeleverd. "Ze staan op karren met merknaam, in felblauwe potten van 5,5 liter, met bijpassende labels en een ansichtkaart op elke pot." Ze leveren rekken met 84 planten en als de planten later in het seizoen groter worden, maken ze rekken met twee rijen met in totaal 42 planten.
Vraag neemt toe
Hoewel de planten wat duurder zijn dan planten zonder concept, merkt Ghione dat de vraag toeneemt. "We verkopen niet alleen rozen. We verkopen emoties." Tot vorig jaar kwam er alleen vraag naar de planten uit Italië, maar dit jaar kreeg het bedrijf veel aanvragen uit Duitsland, Nederland en andere noordelijke landen. "Zoals je kunt zien, is Made in Italy zelfs voor planten aantrekkelijk", besluit Ghione.
Voor meer informatie:
Deborah Ghione
NIRP International
[email protected]
www.nirpinternational.com