Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Leo van Dillen (Kotra Logistics): "De stromen kunnen in één flow mee"

Visvervoerder spreidt vleugels uit naar diepvries en AGF

Tholen - Vraag een willekeurig persoon in de transportbranche wat Kotra Logistics voor een bedrijf is, en in negen van de tien gevallen zal hij zeggen: een visvervoerder. "Dat etiket zal voorlopig nog wel aan ons blijven kleven, we horen niet voor niets tot de top-10 van Europese visvervoerders", vertelt Leo van Dillen, die deel uitmaakt van de vijfkoppige directie van de logistiek dienstverlener. "Maar inmiddels doen we wel veel meer. Zo vervoeren we naast vis, schaal- en schelpdieren ook steeds meer diepvriesproducten en koelversverpakte producten (MAP), zoals vlees, AGF en bakkerijproducten."


Leo van Dillen voor het nieuwe kantoorpand in Yerseke

"Enkele jaren geleden hebben we besloten om een koelhuis van 3.000 m2 te bouwen, speciaal voor de op- en overslag van de drooggekoelde producten. Met onze vis komen we bij supermarkten in de Benelux, Frankrijk, Duitsland, Zwitserland, Oostenrijk, Italië, Spanje en het Verenigd Koninkrijk. Die klanten kunnen we ook met andere productgroepen buiten de vis voorzien. De MAP-verpakte producten zijn lek- en geurvrij en kunnen dus prima gecombineerd met de visproducten worden vervoerd. Het lijkt wel of sinds de Corona-tijd de drempel voor klanten om te werken met gecombineerd transport lager is geworden. Dat zagen we eerder al in België waar we sinds jaar en dag al bij de retail komen, maar zet nu ook door in andere landen. Het mooie was dat enkele retailklanten ons al hadden aanbevolen als vervoerder bij onze klanten, zo zijn we langzaam ook in de AGF gerold."

Spreiding activiteiten
"Onze eerste grote klant was een partij in de gesneden groenten en stapje voor stapje breiden we onze activiteiten in de AGF uit. Helemaal nieuw is het groentenvervoer niet. Toen ik hier 22 jaar geleden startte, reden we buiten het mosselseizoen al groenten voor Maarten Mooy. Alleen was dat nog vrij kleinschalig. Het hele sentiment rond de visserij is niet positief. De hele tendens is dat de vis steeds meer van ver weg komt. De hele houding van de overheid ten opzichte van de werkende mensen, of dat nu in de AGF of visserij is,  is met alle wet- en regelgeving bepaald niet vriendelijk voor ondernemers. Voor ons is dat reden om niet alle eieren in één mandje te leggen. Daarom willen we zorgen dat we met onze activiteiten in het diepvries- en geconditioneerde transport uitbreiden, want daar zit nog wel veel groeipotentie in. Daarbij kunnen we gebruikmaken van ons uitgebreide netwerk dat we hebben in het visvervoer. Een fenomeen als bloktijden kennen we bij de Duitse dc's al veel langer. In Nederland en België zie je vooral de discounters ook steeds meer die kant opgaan."

"Maar liefst 95% van onze transportactiviteiten bestaan uit groupage. We hebben met de hele groep zo'n 13.000 orders in de week en dat staat ongeveer gelijk met het aantal palletplaatsen. Orders variëren van een doosje tot volle vrachten. Met name in België zien we voor het AGF-transport veel potentieel. Daar staan we bijvoorbeeld sinds jaar en dag stipt om 22.00 uur met onze mosselen aan het dock bij het dc van Aldi. Dat kunnen we met andere producten ook en zo kunnen we een aanzienlijke CO2-reductie realiseren, we hebben nu eenmaal de capaciteit en de ruimte, dus die stromen kunnen in één flow mee", legt Leo uit. Cultuurverschil tussen de vis en AGF is er volgens hem zeker. "Maar het is en blijft bij beide productgroepen daghandel."

Nieuw kantoor Yerseke
Kotra heeft de laatste jaren een flinke groei doorgemaakt. Van een honderdtal vrachtwagens bij de start in 2009, bestaat het wagenpark inmiddels uit 190 eigen wagens en bijna 200 getrokken eenheden. Onlangs nam het Franse transportbedrijf Delanchy Transports een minderheidsaandeel van 49% in Kotra Logistics. CEO Erik de Koeijer heeft nog altijd een meerderheidsaandeel. In augustus vorig jaar werd in thuisbasis Yerseke nog een fraai nieuw kantoor in gebruik genomen. Vorig jaar is ook de bouw gestart van een nieuw pand in het Duitse Krefeld. Kotra heeft al zogeheten ‘hubs’ in Berlijn, Bremerhaven, Frankfurt en Kesterbach en Boulogne sur Mer. Met de hub in Krefeld worden de activiteiten in Duitsland verder versterkt en gestroomlijnd. In totaal werken er ruim 600 personeelsleden bij de groep, die vestigingen heeft op Urk, in IJmuiden, Breskens, Boulogne sur Mer, Berlijn, Bremerhaven, Frankfurt en Kelsterbach. De omzet ligt om en nabij de 100 miljoen euro. 

Het invullen van vacatures blijft een uitdaging, maar hierin zijn volgens Leo grote slagen gemaakt. "Veel mensen werken lang bij ons. We hebben wel een periode gehad dat het lastig was om aan chauffeurs of charters te komen, maar we hebben hiervoor een flinke campagne gevoerd en dat heeft zijn vruchten afgeworpen. Zo hebben we de nodige zij-instromers, omschakelaars, maar ook jongens en meiden die de oude chauffeursopleiding volgen, mogen verwelkomen. De overname van een relatief klein bedrijfje in België zorgde vorig jaar voor een groei in chauffeurs en auto's. Ook komen veel mbo- en hbo-studenten logistiek hier via een stage binnen. Het materiaal waarin we rijden en de nieuwbouw die we vorig jaar zomer in gebruik hebben genomen, werken daarin zeker in ons voordeel."

Een prijsverhoging in het transport kon dit jaar niet uitblijven. "In de twee Corona-jaren hebben we het niet gedaan, omdat het simpelweg niet kon. Dit jaar hebben we wel een tariefsverhoging doorgevoerd. Bij de meeste klanten is er wel begrip voor, gezien alle kostenstijgingen in de keten. We werken al langer met een brandstoftoeslag en die wordt maandelijks bijgesteld. In tegenstelling tot ons vrieshuis werken we in het transport (nog) niet met een energietoeslag. Gelukkig voor de klanten is de dieselprijs nu iets gezakt, want het maakte de afgelopen tijd wel een fors aandeel uit van de kostprijs. Ik verwacht persoonlijk wel dat de kosten structureel op een hoger niveau zullen liggen dan we enkele jaren geleden zagen", aldus Leo. 

De ontwikkelingen van LNG, waterstof en elektrisch rijden ten spijt, op dit moment vormen ze voor de vrachtwagens van Kotra nog geen alternatief. "We volgen de ontwikkelingen op de voet, maar onze auto's rijden gemiddeld 700 tot 1.000 kilometer per dag, daarbij is er op dit moment nog geen alternatief voor de diesel. Maar op het moment dat er goede mogelijkheden komen voor elektrisch rijden, bijvoorbeeld voor de stadsdistributie naar Antwerpen of Brussel, dan zullen we dat niet nalaten", zegt Leo. "Ook digitalisering staat bij ons hoog op de agenda. Veel klanten schieten de orders digitaal in en worden bij het lossen via een eCMR van Transfollow verwerkt, waarbij dus geen papier meer aan te pas komt. Inmiddels maken we al bijna 25.000 eCMR's per maand aan en dat aantal willen we graag uitbreiden. Voor sommige klanten is dat even wennen, maar ze moeten de voordelen ervan ervaren. Uiteindelijk is iedereen gebaat als dingen efficiënter en sneller verlopen."

Voor meer informatie:
Leo van Dillen
Kotra Logistics
Tel: +31 (0)113 743011
Mob:  +31(0)6 11327812
lvandillen@kotra.nl
www.kotra.nl