Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

André van Kruijssen van Plantion spreekt op Koper- en Telerdag ZON fruit & vegetables

Tholen - Donderdag 9 maart organiseerde ZON fruit & vegetables haar Koper- en Telerdag. "Een dag met een breed gezelschap van klanten, eigen telers en de mensen van ZON waarbij wij het contact tussen klanten en telers stimuleren om zo de klantgerichtheid te bewaren en ideeën uit te wisselen", zo vertelde directeur John Willems. Met klanten en telers uit het hele land werd het een gezellige middag in Venlo, waarbij verschillende telers op het marktplein hun producten presenteerden en zelfs ook de Spaanse leveranciers acte de présence gaven.


Klik hier voor de fotoreportage

"We willen ons klokaanbod laten aansluiten bij de vraag, daarom steken we veel energie in het verbreden van het aanbod en ook in het winterseizoen een groei doormaken. Daar hebben ook onze leden profijt van, want hoe gelukkiger de klant, hoe gelukkiger onze leden. Zo groeien we stap voor stap uit naar een digitaal platform voor de daghandel", verklaarde de ZON-directeur. John noemde de samenwerking met Kompany bij de klokverkoop van komkommers en herfsttomaten als goed voorbeeld om de samenwerking op het platform uit te bouwen. Inmiddels worden er al een maand perssinaasappelen van Jaguar voor de klok aangeboden. "Ook klanten zien in dat het in ieders voordeel is om het aanbod voor de daghandel in Nederland te bundelen. Daarbij beginnen we kleinschalig en gaan we het samen uitbouwen."

De spreker kwam dit keer uit een andere branche, maar wel eentje met dezelfde uitdagingen. André van Kruijssen is directeur van bloemenveiling Plantion in Ede, waar dagelijks een half miljoen bloemen en planten worden geveild. Net als ZON is deze bloemenveiling ook in de weer met het klokverkoopsysteem KOSMOS. De veiling is met een omzet van 106 miljoen euro een kleintje in vergelijking met grote reus FloraHolland dat een omzet van ruim 5 miljard euro heeft. Toch heeft Plantion zeker bestaansrecht, betoogde de directeur. "Maar we hebben wel de uitdaging en de opdracht om te vernieuwen. Als je vijf of tien jaar niets doet, dan zijn we er snel niet meer. Daarom is het zo belangrijk dat je de verbinding hebt met je klanten en telers."


André van Kruijssen van Plantion

Plantion presenteert zich als One Stop Shopping waar alle bloemen en planten op de veiling te verhandelen zijn. En hoewel "de beste Sonycamera’s zorgen voor de ideale plaatjes verkiezen veel kopers toch graag om naar Ede af te reizen waar vijf dagen per week om 6.00 uur 's morgens de bloemen worden geveild. Alle partijen worden op naam van de kweker verhandeld en de kwekers kunnen ook een prijs meegeven, waardoor er zelfs 's nachts de nodige transacties plaatsvinden. Ook de dagbemiddeling vormt op deze bloemenveiling een groeiende tak. Van Kruijssen ziet de klokverkoop dan ook niet verdwijnen. "Dat werd al geroepen toen ik in 1991 mijn intrede deed in het Aalsmeerse, maar de klok heeft altijd standgehouden. Maar je moet wel zorgen voor toegevoegde waarde door een optimale mix van fysiek en digitaal veilen."

Van Kruijssen was niet bang voor kopers die hun heil elders zoeken, zo gaf hij aan op de vraag uit de zaal. "We hebben hele trouwe kopers die niet zomaar weglopen, dan moet je het wel heel slecht doen." Als advies gaf de directeur van de bloemenveiling aan de groenteveiling om niet te veel regels te stellen. "Laat de ondernemers ondernemen en breng de klant en teler ook met elkaar in contact. Zorg dat je zelf een centrum bent voor kennis, netwerk en inspiratie." Dat klonk de ZON-telers natuurlijk als muziek in de oren, hoewel er ook wel een kritische opmerking werd gemaakt over het nettoresultaat van de bloemenveiling.


Marcel de Graaf en Leroy Philipsen (Combilo) laten zich door Bas van Leeuwen (Westburg) informeren over de snacktomaten

Na afloop van de presentatie was er alle gelegenheid om de kennis, netwerk en inspiratie met elkaar in praktijk te brengen en werd er onder het genot van een hapje en een drankje volop genetwerkt. De aanwezigen keerden met een goedgevulde goodiebag weer huiswaarts.

Klik hier om de fotoreportage te bekijken

Voor meer informatie:
ZON
Venrayseweg 102
5928 RH Venlo
Tel: +31 77 323 9999 
info@royalzon.com  
www.royalzon.com