Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

VDE Plant: “De tuinbouw is duurzaam, dat moeten we voor het voetlicht brengen”

Met Intenz wil VDE Plant een merk in de markt zetten dat inspireert en bijdraagt aan een gezonde, groene lifestyle. Floriday schuift om tafel met mede-eigenaar Karin van der Eijk (teelt en new business) en Sven Bakker (verkoop) van VDE Plant om te praten over het familiebedrijf, Intenz en hun marketingstrategie. Het levert onderstaand verhaal op.

Met 175.000 planten per week op 9 ha is er veel bedrijvigheid bij VDE Plant. In de 75 jaar dat het bedrijf bestaat, doorliep het vele fasen: na een start in de groenten, stapten ze over op rozen om in jaren ‘80 het besluit te maken voor potplanten te gaan: inmiddels zitten onder andere de koffieplant, de Clusia, Philondendron, hydroponie en bijzondere cadeauartikelen in hun assortiment.

Aanbod aanvullen of afslanken?
Karin: “Waar we zo’n 20 jaar geleden zo’n 95% van ons product op de klok aanvoerden, is dat nu nog maar zo’n 15%. De rest verlaat ons via directe verkoop.” Het zijn roerige tijden voor de sector, en zo ook voor VDE plant. Sven: “In Corona-tijd hadden we eerst te maken met complete stilstand. Uiteindelijk nam de verkoop een grote vlucht. We moesten enorm aanpoten om geen “nee” te hoeven verkopen. Toen vervolgens de oorlog in de Oekraïne uitbrak, bleven we met onze producten zitten: er was geen afzet. Nu lijkt er weer een stabiele afzet en prijsvorming te ontstaan.”

VDE Plant werkt graag met grote retailers als Intratuin en Ranzijn. Sven: “Dat soort vaste verkooplijnen zijn heel belangrijk. Je weet waar je van op aan kan. Dit soort klanten bestellen bijvoorbeeld ook hele tafels met onze producten. Dat biedt onze producten niet alleen meer podium, consumenten krijgen daarmee ook inspiratie.



Tussen de karren
“We werken hier met een fijne, gemêleerde club mensen van 21-65 jaar”, vertelt Sven. “We gaan er met z’n allen voor, in tijden van drukte vind je mij ook tussen de karren op de vloer. Dat is het mooie aan VDE Plant, we doen het echt met zijn allen en ondanks dat het soms erg druk is maken we altijd tijd voor een praatje of lolletje. De meeste mensen werken hier al jaren en willen hier gelukkig ook blijven!”

Duurzaamheid voor het voetlicht
Duurzaam en maatschappelijk verantwoord telen is een must voor VDE Plant, evenals automatisering. Al meer dan 20 jaar maken ze hun terracotta teeltpotten uit nagenoeg 100% gerecycled materiaal, vangen ze regenwater, hergebruiken ze water en gebruiken ze de restproducten van hun warmtekrachtkoppeling. Sven: “Wist je dat 10% van de beschikbare energie in Nederland duurzaam wordt opgewekt door kwekers? Dit is zo’n positieve kant aan de tuinbouw, maar wel één die onderbelicht is. Het zou mooi zijn als we dit vanuit de hele sector meer voor het voetlicht kunnen brengen bij het grote publiek.”

Bestrijding doet VDE Plant zoveel mogelijk biologisch. “Hierin is een stijgende vraag vanuit kopers. Certficaten als GRASP en straks ook de footprintberekening worden steeds belangrijker. Naast dat het goed is voor het milieu, zorgt biologische bestrijding ook voor een betere weerbaarheid van de planten. Bovendien vinden we het voor de gezondheid van ons eigen personeel belangrijk om zo min mogelijk chemie te gebruiken,” vertelt Karin.

Voor de camera
VDE Plant is de laatste jaren flink bezig om via verschillende manieren hun publiek te bereiken. Naast dat hun luchtzuiverende en hydroponie-producten in programma’s als De Grote Tuinverbouwing en Vara’s Groen Licht verschenen, stonden ze op de VT Wonen-beurs en houden ze actief een YouTubekanaal bij. Karin: “We gebruiken het kanaal om ons product te presenteren en een inkijkje te geven in ons bedrijf, maar ook om klanten voor te lichten. Zo maakten we bijvoorbeeld ook een video over biologisch bestrijden, om uitleg te geven hoe dit werkt en klanten hierin mee te nemen.”

Van artikelen naar concepten
Karin: “Onze kopers vinden ons nog steeds onder de naam VDE Plant. Maar de consument zoekt nu op Intenz. Onze website vind je daarom nu ook onder die naam.” VDE etaleert niet ‘zomaar’ haar producten op de site, maar deelt ze in op collectie. Of de bezoeker nu zoekt naar meer rust in huis of juist energie, ze hebben passende concepten met daarbij een keuze aan planten. Nieuwe concepten test VDE Plant in hun eigen conceptstore op locatie.



Softwarepakket is gekoppeld via de Floriday API
VDE Plant werkt gecombineerd met Floriday. Via de software van SDF Horti Software en de Floriday-API-koppeling én via de Floriday-schermen. Sven.”We zijn fan van deze werkwijze. In Floriday kan de klant ons aanbod realtime zien en snel bestellen via de Explorer of de winkel. Dit scheelt ons heel veel tijd als je het vergelijkt met vroeger. We waren de eerste die van jullie ook een CheckUp kregen, dat was erg nuttig. Inmiddels maken we gebruik van diverse functies zoals Mijn Winkel, contracten, klantspecifieke en algemene aanbiedingen en Direct Bieden. De afhandeling is dan weer geautomatiseerd via SDF.”

“Zichtbaarheid voor onze producten via Floriday”
Sven: “Om kopers te bereiken met onze producten, is onze aanwezigheid op Floriday belangrijk en daarnaast is het rondje langs de koper met de producten die we hebben nog steeds essentieel. Kopers willen in het echt kunnen zien wat ze inkopen. We gaan bij kopers langs, maar we nodigen ze ook uit op de tuin. We zijn nog een beetje aan het uitzoeken hoe we onszelf nog meer kunnen laten zien op Floriday: onze aandacht voor duurzaamheid, onze concepten. Dit gaan we nog beter een plekje geven binnen het platform.”

Bron: Floriday 

Publicatiedatum: