Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Verkoop verse groenten en fruit daalt bij Greenyard, maar omzet stijgt

Tijdens de eerste negen maanden van het boekjaar steeg Greenyards netto-omzet (op like-for-like basis (LfL)) met 7,2% ten opzichte van de eerste negen maanden van het vorige boekjaar, zo meldt het bedrijf. Greenyard realiseerde een LfL-netto-omzet van € 3.382,5m, tegenover € 3.156,8m vorig jaar. In het derde kwartaal van het boekjaar, eindigend op 31 december 2022, behaalde Greenyard een LfL-netto-omzet van € 1.112,4m, 6,8% meer dan in het derde kwartaal van vorig jaar (€ 1.041,2m). 

Fresh-segment
In het derde kwartaal van het boekjaar steeg de LfL-netto-omzet met 3,9%, van € 841,7m tot € 874,2m. Voor de eerste negen maanden van het boekjaar steeg deze omzet met 5,3% ten opzichte van dezelfde periode vorig boekjaar, van € 2.616,2m tot € 2.753,8m. 

Freshfel raamde dat de gemiddelde Europese consumptie van verse groenten en fruit per persoon/dag in 2022 met 10% zou dalen ten opzichte van 2021. Een gevolg van de terugkeer naar meer consumptie buitenshuis (post-Covid) enerzijds, en een lagere koopkracht van de consument door de inflatie anderzijds. Dit veroorzaakte druk op de totale volumes, premiumproducten en bepaalde voedingssegmenten zoals biologisch, ook al behoren de prijsstijgingen in de categorieën van verse groenten en fruit tot de laagste in het voedingsmiddelensegment. 

De groei van Greenyards Fresh-segment bestaat uit 7,4% groei door prijsverhogingen (waarvan 0,9% wisselkoerseffecten) en - 2,5% door lagere volumes, waarbij de volumes nog steeds 6,5% hoger liggen dan vóór de inflatie. Met name in de kernmarkten (België, Nederland en Duitsland) verbetert Greenyard dus zijn relatieve positie. 

De verwachting is dat de prijzen op middellange termijn een juiste afspiegeling zullen vormen van de complexiteit en de werkelijke kosten in de keten. Tegelijkertijd wordt verwacht dat de volumes zich gaan herstellen, gesteund door de trend dat consumenten op zoek zijn naar gezonde voeding.

Long Fresh-segment
In het laatste kwartaal steeg de LfL-netto-omzet met 19,3%, van
€ 199,4m tot € 238,1m. De LfL-netto-omzet kende een versnelde groei in het laatste kwartaal waarbij deze over de eerste negen maanden met 16,3% groeide, van € 540,6m naar € 628,7m. Van de 16,3% groei hield 10,7% verband met prijsverhogingen (waarvan 0,5% wisselkoerseffecten) en 5,1% met volumestijgingen. 

De volumestijging is het resultaat van de groeiende vraag naar betaalbare huismerkproducten voor diepgevroren en vers verwerkte, houdbare groenten en fruit. Beide categorieën bieden een geschikte oplossing voor consumenten die op zoek zijn naar gezonde, gemakkelijke en puur plantaardige maaltijdoplossingen. 

De combinatie van Greenyards verschillende producten en segmenten zorgt ervoor dat er een betaalbare en gezonde oplossing is voor alle consumenten, smaken en budgetten. Daarmee neemt de groep een gunstige positie in voor verdere groei zodra het macro-economische klimaat terug normaliseert.
 
Voor meer informatie:
Greenyard
info@greenyard.group  
www.greenyard.group     

Publicatiedatum: