Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Vlaming is niet op de hoogte van milieu-inspanningen door landbouwsector

Slechts 15 procent van de consumenten is op de hoogte van de inspanningen die de Vlaamse aardappel-, groente- en fruitsectoren doen om duurzaam te telen, zo blijkt uit een studie van het Vlaams Centrum voor Agro- en Visserijmarketing (VLAM). “De Belgische consument draagt duurzaamheid hoog in het vaandel maar we zien dat prijs of gemak nog vaak primeren op duurzaamheid als aankoopcriterium ”, aldus VLAM.

Een onderzoek in opdracht (VLAM), bij duizend gezinshoofden tussen de 18 en 64 jaar, toont aan dat amper 15 procent iets heeft opgevangen over de milieu-inspanningen van de Vlaamse aardappel-, groente- en fruitsectoren (AGF-sectoren). Vooral acties als het mestactieplan en lokaal kopen zijn bij hen bekend. Zo’n 58 procent gaat ervan uit en vertrouwt erop dat deze sectoren voldoende milieu-inspanningen leveren. Met wat hulp doen bij 30 procent duurzaamheidsacties zoals rotatieteelt, duurzame verpakkingen en inzet van bijen en bodembedekkers een belletje rinkelen. Zo'n 34 procent van de ondervraagden zegt geen idee te hebben van de verschillende initiatieven.  

"Duurzaamheid staat vandaag hoog op de agenda van de Belgische consument, hoger dan de jaren voor COVID-19-epidemie. Dat leidt echter niet altijd tot gedragsverandering", licht VLAM toe. "Bij het kopen van aardappelen, groenten of fruit delft duurzaamheid als aankoopcriterium vaak het onderspit tegen prijs of gemak. Daarom zetten we de campagne 'Helden van onze velden' voort in 2023.” 

Sinds vorig jaar biedt de actie 'Helden van onze velden' daarom hapklare informatie aan voor consumenten. In 2023 zal er worden ingezoomd op de thema's biodiversiteit, groene energie en duurzaam waterbeheer. 

Bron: Vilt

Publicatiedatum: