Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Internationale comeback van beurzen voor consumptiegoederen in Frankfurt

De internationale beurzen voor consumptiegoederen Ambiente, Christmasworld en Creativeworld hebben voor het eerst hun krachten gebundeld en hebben van 3-7 februari 2023 een wereldwijde hub gevormd waar men inspiratie kon opdoen voor de komende lifestyletrends. Hier kwamen alle levensstijlen samen en stond duurzaamheid centraal. 4.561 exposanten bezetten op 352.950 bruto vierkante meter het hele beurscentrum van Frankfurt en maakten indruk met hun innovaties op de 154.000 winkeliers uit de hele wereld. Deelnemers kwamen uit meer dan 170 landen.

Meer dan ooit is Frankfurt de thuisbasis van de wereldwijde markt voor consumptiegoederen. Vijf dagen lang gonsden de volgeboekte beurshallen van de reünies en een energieke sfeer waarin veel bestellingen werden geplaatst. In totaal kwamen er 154.000 inkopers naar Frankfurt om trends live te beleven en producten te bestellen voor hun collecties, waarmee ze de consument weer kunnen inspireren.

"Met een overweldigende deelname en een enorme internationalisatie hebben we na twee jaar pandemie een prachtige comeback gemaakt voor de wereldwijde consumptiegoederenwereld. Frankfurt heeft zijn leidende positie versterkt en is het allesomvattende inspiratie-, bestel- en netwerkevenement. Ons nieuwe concept One-Stop-Shop werkt," zegt Detlef Braun, lid van de Raad van Bestuur. Kopers profiteerden van een unieke verscheidenheid aan frisse zakelijke impulsen: op Ambiente werden Dining, Living en Giving uitgebreid met het nieuwe onderdeel Working, met het oog op moderne werkwerelden."

"Christmasworld inspireerde de sector met seizoensgebonden eyecatchers en feestelijke decoraties met een wow-effect voor de mooiste en best verkopende tijd van het jaar. Met tal van creatieve aanbiedingen en interactieve workshops vierde Creativeworld als geen ander de aanhoudende DIY-boom. De grootst mogelijke efficiëntie staat centraal voor alle deelnemers."

"De nieuwe beursformule, bestaande uit Ambiente, Christmasworld en Creativeworld, is zeer coherent en perfect afgestemd op de behoeften van de handel, aangezien de assortimenten in het woon- en leefsegment ook steeds meer samensmelten. De stemming onder onze leden was consequent positief en het werd nogmaals bevestigd dat onze branche de beursmarkt als platform nodig heeft om te netwerken, te bestellen en de producten te beleven," aldus Christian Haeser, directeur van Handelsverband Wohnen und Büro e.V.

Ook het Zentralverband Hartwarenhandel e.V. onderschrijft deze tendens: "Volle hallen, supersfeer, veel nieuwe producten, leuke discussies; de herstart van de beurs na de pandemie is een succes. De vakhandel in de sector huishoudelijke artikelen/glaskeramiek is blij en dankbaar dat zij na drie jaar weer aanwezig kan zijn op Ambiente. Christmasworld en Creativeworld bieden nog meer inspiratie en een breed scala aan ideeën, die in een uitdagende markt essentieel zijn om klanten te inspireren," zegt algemeen directeur Thomas Dammann.

Beste beoordelingen in internationaliteit en tevredenheid
De hoge mate van internationaliteit overtrof alle verwachtingen: 70 procent van de bezoekers kwam uit het buitenland. Naast Duitsland waren Italië, Frankrijk, Nederland, de VS, Groot-Brittannië, Spanje, Turkije, Zwitserland, Griekenland en Polen de sterkst deelnemende landen. "Het is gigantisch en de bezoekersfrequentie is super internationaal, zelfs veel meer dan verwacht en veel meer dan in 2020 vóór de pandemie. We zijn overrompeld, dat had niemand verwacht en we zijn heel blij. De combinatie van Christmasworld, Ambiente en Creativeworld blijkt een zeer gelukkige oplossing te zijn voor zowel exposanten als inkopers en een die zeker behouden moet blijven," benadrukt Lars Adler, bestuursvoorzitter EVL (European Lifestyle Association).

Het hele spectrum van de Duitse en internationale detailhandel was aanwezig. Daarnaast trok het mega-evenement alle grote internationale inkopers aan, zoals Amazon, Illums Bolighus, Galeries Lafayette, El Corte Ingles, KaDeWe, John Lewis, E. Leclerc, Marks & Spencer, Museum of Modern Art, Rinascente en Stapels. Bovendien waren grote leveranciers van hotel- en restaurantbenodigdheden uit de hele wereld aanwezig, evenals hotelketens zoals Marriott International, Hilton Hotels & Resorts en Hyatt Hotels. Dat de handelssector Ambiente, Christmasworld en Creativeworld als het nieuwe platform voor succes ziet, wordt ook bevestigd door de bezoekersenquête van Messe Frankfurt. De tevredenheidscijfers liggen op een zeer hoog niveau en staan momenteel op 94 procent.

DEHOGA Hessen, de vereniging van het district Frankfurt am Main, was ook verheugd dat de lancering van de consumentenbeurzen Ambiente, Christmasworld en Creativeworld 2023 in Frankfurt zo goed is verlopen. Voor de horecavereniging is het uiterst belangrijk dat Frankfurt als MICE[1]-bestemming in de nationale en internationale perceptie wordt versterkt. "Na de crisisjaren, die vooral de horeca hebben getroffen, is het uiterst belangrijk dat de beurzen en congressen het zakelijk reistoerisme weer een impuls geven," benadrukt Robert Mangold, voorzitter van DEHOGA Frankfurt. "De beurzen zijn een belangrijke economische factor voor het imago van de stad en voor de totale structuur van Frankfurt en de Rijn-Main-regio."

Nieuwe ideeën voor duurzame consumptie
Het uitgebreide voorprogramma, dat een groot aantal internationale topsprekers en ontwerpers zoals Karim Rashid, Ross Lovegrove, Olivier Lapidus, Tassilo von Grolmann, maar ook veelbelovende jonge talenten samenbracht, werd geprezen als een waardevolle bron van inspiratie. Via speciale presentaties, lezingen, workshops of rondleidingen werd de uitwisseling over de belangrijkste metatopics als duurzaamheid, het nieuwe werken, design, lifestyle, future retail en digitale uitbreiding van de handel gestimuleerd. Zo kregen alle vormen van handel gerichte oplossingen en praktische en uitvoerbare ideeën om mee verder te gaan.

Een bijzonder hoogtepunt was het onderdeel Future of Work in het nieuwe Ambiente Working, waar individuele oplossingen voor moderne werkomgevingen werden gepresenteerd. De werkplek gaat immers steeds meer over in sociale plaatsen waar interactie en sociale uitwisseling plaatsvinden. De oprichting van co-working spaces als nieuwe vorm van kantoororganisatie komt tegemoet aan de dringende behoefte aan flexibiliteit en mobiliteit. Kopers vonden hiervoor verschillende aanbiedingen en impulsen. "Future of Work gaat niet alleen over praktische oplossingen, maar over een mindset. We zien hier veel belangstelling van bezoekers in terug. Bij elke crisis gaan mensen opnieuw nadenken en ontstaan er frisse ideeën. Het is een spannende tijd. We hebben nieuwe klanten gekregen die eigenlijk niet op zoek waren naar producten als de onze. Ook veel hotels tonen interesse, want ook zij bieden steeds meer co-working spaces aan. De hoge bezoekersfrequentie op het gebied van de toekomst van werk laat zien dat het echt een onderwerp voor iedereen is," zegt Diane Wendel, directeur van Country Living.

Het thema duurzaamheid was op alle drie beurzen alomtegenwoordig met innovatieve producten. Volgens het Zukunftsinstitut is er onder consumenten steeds meer vraag naar en wordt het een doorslaggevend aankoopcriterium. "Meer dan 70 procent van de mensen wereldwijd winkelt nog steeds het liefst in de winkel. Ze willen dat echter meer lokaal, duurzamer en met meer samenwerking doen. Elke crisis genereert veerkracht, moed en creativiteit en veranderingen creëren nieuwe kansen en mogelijkheden voor retailers. Hierin is het belangrijk om vroegtijdig de koers te bepalen en consequent de bril van de consument op te zetten," zegt futuroloog en retaildeskundige Theresa Schleicher van het Zukunftsinstitut.

Digitale uitbreiding maakt meer dan 80.000 contacten mogelijk en vergroot de beursbeleving
De doorslaggevende factor voor inspiratie bleef de fysieke ervaring, die in 2023 duidelijk in het middelpunt stond en nog altijd digitaal wordt aangevuld voor en na de beurzen. Op het online platform Digital Extension waren in totaal 80.242 virtuele deelnemers, vonden er meer dan 8.000 netwerkinteracties plaats, werden ongeveer 4.000 chatberichten verstuurd en werd er voor meer dan 1.000 uur aan content bekeken.

Tot 17 februari 2023 kunnen exposanten en bezoekers via het online platform blijven netwerken en geselecteerde beurshighlights volgen. Dit maakt optimaal zakendoen na de beurs mogelijk en biedt de kans om ook daarna nog belangrijke zakelijke contacten te leggen.

Gedurende het jaar zijn ook de online exhibitor search, het bestel- en contentplatform voor Home & Living nmedia.hub, het kennisplatform Conzoom Solutions, de Ambiente Blog en de social media-kanalen van Ambiente, Christmasworld en Creativeworld beschikbaar om te netwerken, bestellingen te plaatsen en kennis op te doen.

Ambiente, Christmasworld en Creativeworld worden ook in de toekomst gelijktijdig gehouden in het beurscentrum van Frankfurt:
Ambiente/Christmasworld: 26 t/m 30 januari 2024
Creativeworld: 27 tot 30 januari 2024

Publicatiedatum: