Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

IPM over de helft: "Alles wat ruikt naar sustainability heeft de aandacht"

De IPM is over de helft. In deze update een nieuw verslag in de vorm van een paar korte onderwerpen.

Telers zijn optimistischer dan een paar maanden geleden. Niet alleen zijn prijzen weer gestabiliseerd of zelfs aan het zakken, ook blijkt de vraag naar bloemen en planten toch nog te bestaan en soms zelfs weer aan te trekken.

Voorraden zijn goed gevuld, iets dat de consument en soms ook de kweker nog niet merkt, maar wat in bijvoorbeeld de productie in Aziƫ en in het internationaal transport al goed zichtbaar is. Indische kokosboeren, bijvoorbeeld, klagen dat zij hun handel nu niet meer verkocht krijgen. Tegelijkertijd heeft alles wat ruikt naar sustainability de aandacht, iets dat vooral interessant wordt als het vertaald kan worden naar koudere, kortere en schonere teelten.

Weinig negativiteit kortom, 'we' moeten een stapje terug doen t.o.v. de coronajaren '20-'21, maar er lijkt vertrouwen te zijn in het snel vinden van een nieuw evenwicht. Tot slot valt wel op dat er echt minder standhouders zijn, in iedere sub-sector laten partijen verstek gaan. Ook het aandeel Nederlandse deelname is significant kleiner dan in voorgaande jaren.

Een uitgebreide (foto)reportage volgt.


Nicki de Haaij, Robin Groen en Lenny van der Meer van Bunnik Plants en Bunnik Creations. Op de royale stand uiteraard ruimte voor de planten en toegevoegde waarde, maar ook voor een presentatie met verschillende mixkarren. En, ook leuk, een mooie tap!

Op de stand van MPS stonden v.l.n.r. Arthij van der Veer, Edmund Sim, Winny van Heijningen (LetsGrow.com), Peter Hendriks (Hoogendoorn Growth Management) en Raymond Scheepens. Hun Hortifootprint Calculator werd goed onder de aandacht gebracht. Dit is hun nieuwe tool die in samenwerking met LetsGrow.com breed uitgedragen wordt.


Rene Verspuij van Moerings, dat met de bijzondere teelt en presentatie van de waterplanten altijd weer een beetje extra tot de verbeelding weet te spreken.


De Floral Trade Group stond ook breed gepresenteerd op de beurs. Op het deel van Van Der Plas waren v.l.n.r. Dave Bakkenes van Zyon, Dennis Heemskerk, Jeroen Judels en Henk van der Plas Jr. van Van Der Plas te vinden.


Joan Andreu Bosch en Oriol Solanes Vilanova van Steen Greens, dat in Spanje de 'Greens' produceert en vanuit een locatie in Naaldwijk de verkoop organiseert.

Nancy van Kleef, Directeur Marketing, Retail en Duurzaamheid, van de FM Group. Nancy benadrukte samen met de andere standbemanning hun innovatie Future Garden deze IPM. Met deze nieuwe digitale dienst bieden zij aan, onder anderen, kwekers de mogelijkheid om 24/7 te exposeren en hun bedrijf breed te profileren. Ook wordt er in deze dienst gewerkt met nieuwe 3D technologie waardoor het product rondom bekeken kan worden en dus zeer goed getoond kan worden. Daarbij stonden zij voor het eerst op de beurs als FM Group met alle labels die eronder vallen.


Dutch Flower Group goed vertegenwoordigd op de IPM.


De mannen van Schreurs, v.l.n.r. Heiko Backer, Frank de Boer, Harrie Brockhoff en Olaf Blanchard, dat na een voorzichtige eerste paar introducties in de trosrozen vanaf nu een heel assortiment (vooralsnog bestaande uit vijf soorten, maar dat gaat binnenkort groeien naar maar liefst 20) beschikbaar heeft.


Team Modiform