Flores La Conchita start anjerprogramma

Nieuwe markten betreden door terug te grijpen naar de roots

Flores La Conchita, opgericht in 1967, was een van de eerste exporteurs van anjers. Tegenwoordig exporteert het bedrijf alstroemeria's, witte calla's, hortensia's en ranonkels en heeft het onlangs zijn anjerprogramma nieuw leven ingeblazen. "Het zal de Aziatische markt voor ons openbreken", zegt Tatiana de Germán-Ribón, die de teugels van het Colombiaanse bedrijf in handen nam toen de pandemie toesloeg. Ze volgde haar vader op, Luis Martín de Germán-Ribón, die het bedrijf gedurende meer dan 50 jaar had gerund.

"Ik was me nog volop aan het voorbereiden op mijn nieuwe rol, maar met de pandemie kwam alles een beetje in een stroomversnelling", vervolgt de 36-jarige zaakvoerster, die onlangs ook genomineerd is voor de AIPH Grower of het Year Award. "Een van de dingen waar ik me de afgelopen twee jaar op heb gericht, is proberen tijdige informatie te verkrijgen, omdat ik geloof dat de wereld heel vlug verandert en we sneller beslissingen moeten nemen om voorop te blijven. Wat vandaag realiteit is, is over een maand misschien weer helemaal anders."


Tatiana de Germán-Ribón (midden) met Alain Jiménez (links) en Sergio Illescas Jijón (rechts) van Floreloy, een zusterbedrijf van Flores La Conchita in Ecuador op de IFTF in Vijfhuizen. 

Een kijkje in het bedrijf en de marktsituatie
"Onvoorspelbaarheid is het nieuwe normaal", zo legt de Germán-Ribón ook uit hoe zij de bloemenbranche in de toekomst ziet, daarbij verwijzend naar een artikel uit The Economist. "Om een bedrijf te laten floreren, heeft het up-to-date en gemakkelijk toegankelijke informatie nodig. Alleen op die manier kan een bedrijf snel beslissingen nemen. Je hebt natuurlijk nooit volledige informatie bij de hand, maar in ieder geval met 75-80% van de beschikbare informatie kun je snel beslissingen nemen en reageren op wat er op je pad komt. Ik heb de afgelopen twee en een half jaar geprobeerd om dagelijks up-to-date informatie te verkrijgen." 

Tijdens het voorbije jaar steeg de omzet van het bloemenbedrijf met 17%. De algemeen directeur van de derde generatie blaast nieuwe energie in het familiebedrijf, ondersteund door haar MBA-studie aan de Wharton University. "Mijn grootvader is dit bedrijf begonnen en mijn vader heeft het daarna gedurende lange tijd gerund en uitgebreid. Ik heb heel grote schoenen te vullen en er moeten uitdagingen worden aangegaan om deze familie-erfenis voort te zetten. Flores la Conchita is het oudste nog bestaande snijbloemenbedrijf van Colombia."

"Flores la Conchita heeft zich altijd geconcentreerd op hoge kwaliteit, maar de afgelopen jaren legt het zich ook toe op het telen van nieuwe producten zoals ranonkels en anjers. Dit jaar zullen we veel aandacht besteden aan marketing, verkoop en nieuwe markten, want het wordt een uitdagend jaar, gezien de economische prognoses. Net als wij zijn veel kwekerijen gegroeid, dus er is ook een groter bloemenaanbod. Als de vraag naar onze luxeproducten gelijk blijft, zal de markt dus een beetje concurrerender zijn."

Anjers en snijbloemen: terug naar de roots
Flores La Conchita was vroeger een anjerkweker. "De eerste bloemen die we 55 jaar geleden exporteerden, waren anjers." Na een pauze en focus op andere gewassen, besloot het bedrijf opnieuw te beginnen met een anjerprogramma voor de Koreaanse en Japanse markt.

"Het anjerprogramma gaat de Aziatische markt voor ons openbreken, want anjers zijn er de meest populaire bloemen. Maar liefst 80% van de bloemen die je op de Japanse markt vindt, wordt lokaal geteeld. Import telt maar voor 20%. Anjers vormen hierop een uitzondering, omdat die bijna allemaal worden geïmporteerd en zelfs het hele jaar door."

Rozen voor de lokale markt
Nog voordat Flores La Conchita officieel werd opgericht, kweekten ze al sinds 1959 rozen voor hun lokale verkooppunten, genaamd Rosas Don Eloy. "Het is een luxemerk waaronder alleen rozen worden verkocht. Door de lange geschiedenis en de hoge kwaliteit van dit merk hebben veel Colombianen goede herinneringen aan de tijd dat ze onze rozen kochten of kregen voor een speciaal evenement. Het is uniek omdat er maar heel weinig bloemisten zijn die een eigen kwekerij hebben en zelf de koelketen controleren. Wij kunnen onze rozen in elke fase hydrateren, vanaf het moment dat ze worden gesneden tot verkoop aan de consument." Vandaag heeft Rosas Don Eloy 11 verkooppunten in 3 steden in Colombia. 

De Amerikaanse markt en de recessie
De belangrijkste markt van Flores La Conchita is de VS, waar 50% van de omzet wordt gemaakt. "De voorspelde zachte recessie zal natuurlijk iedereen treffen, maar als je een kwekerij hebt die werkt met kwaliteit en high-end bloemisten, zal de impact iets minder hard zijn. De verkoop van bloemen in de supermarkt zal meer lijden onder de recessie, want mensen zullen hun budget er besteden aan eten en andere noodzakelijke aankopen, terwijl bloemen door de inflatie van het lijstje zullen worden geschrapt. Inflatie treft iedereen, maar niet op gelijke wijze." 

Uitdagingen en nieuwe oplossingen
"Dit jaar moeten er vier uitdagingen worden geanalyseerd en snel aangepakt. Vooreerst is er de Rusland-Oekraïne-oorlog die de handel met een van onze belangrijkste exportbestemmingen volledig heeft weggevaagd. Daarnaast is er een lagere beschikbaarheid van en zijn er hogere kostprijzen voor grondstoffen zoals kunstmest, karton, rijstkaf, enz.. Vervolgens is er de volatiele situatie op de wisselkoersmarkten die onderhandelen met 180 klanten wereldwijd nog uitdagender maakt. En ten slotte hebben we te kampen met een hoge rotatiesnelheid van personeel." 

"Een van de grootste uitdagingen waarmee Colombia en de wereld worden geconfronteerd, is de hoge personeelsrotatie. Jongere generaties blijven vaak niet zo lang in hun baan als voorgaande generaties, en dat heeft uiteraard gevolgen voor een bedrijf, want je investeert in opleiding zonder het verwachte rendement te behalen. Teeltbedrijven in Colombia groeien ook sneller dan normaal, dus de vraag naar arbeiders is erg groot. We werken aan de implementatie van verschillende strategieën om mensen te behouden, en een daarvan is danslessen. We zijn een danskwekerij. Er zijn 's middags zumbalessen voor iedereen die dat wil en we organiseren ook een danswedstrijd op ons eindejaarsfeest."

Om al deze uitdagingen het hoofd te kunnen bieden, heeft de Germán-Ribón een grondige gegevensregistratie geïmplementeerd van elk onderdeel, proces en stap in het bedrijf om zo snel mogelijk over de juiste informatie te kunnen beschikken. "Dat gaat van het verbeteren van traditionele statistieken, zoals gegevens over de productie – we weten bijvoorbeeld welke arbeider welke stengel heeft gesneden –, tot het meten van het geluk van werknemers, aangezien dit rechtstreeks verband houdt met output, kwaliteit en rotatie. Om de benodigde gegevens te verzamelen, vertrouwde ik op derden, die kritisch kunnen zijn over het proces terwijl ze gegevens verzamelen. Zodra de informatie bekend is, stellen we KPI's vast die helpen bepalen hoe de variabelen van invloed zijn op het bedrijf. Deze statistieken zijn de sleutel tot zakelijke beslissingen. Hoe sneller men nauwkeurige beslissingen kan nemen in een snel veranderende wereld waarin bedrijven zich moeten aanpassen, hoe beter. Business as usual is niet langer mogelijk."

Germán-Ribón maakt ook deel uit van het bestuur van Asocolflores, de vereniging van Colombiaanse bloemenexporteurs, waar ze met de andere leden samenwerkt om de grote uitdagingen het hoofd te bieden. "We moeten samenwerken."

Voor meer informatie:
Flores La Conchita
Tatiana de Germán-Ribón
tatianaribon@floreslaconchita.com
www.floreslaconchita.com  


Publicatiedatum:



Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier


Ander nieuws uit deze sector:


Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven