Canadese toeleverancier op tour door Nederlandse tuinbouw

Deze zomer bezocht het team van A.M.A. Horticulture, een Canadese leverancier van tuinbouwmaterialen, Nederland om er bij te praten met leveranciers en partners, inspiratie op te doen en hun kennis te verbreden over wat er speelt in de tuinbouwsector buiten Noord-Amerika. 

Tijdens de teamreis lieten de Canadezen zich een week lang onderdompelen in de Nederlandse tuinbouw middels bezoeken aan bloeiproeven, beurzen, leveranciers en nog veel meer.

"Het was een kans om onze leveranciers en ook andere partijen in Nederland persoonlijk te ontmoeten en met eigen ogen te zien hoe de dingen er vanuit hun perspectief uitzien", zegt Connie Bradt, die samen met haar man Rick Bradt het Canadese bedrijf leidt.

Het team kreeg bijvoorbeeld de kans om te zien hoe Desch Plantpak spuitgietproducten produceert in hun fabriek. Tijdens de bloeiproeven van Florensis en Royal Van Zanten kregen ze een voorproefje van de rassen- en kleurtrends die ze ook in Noord-Amerika kunnen verwachten. En op de bloemenveiling van Royal FloraHolland in Aalsmeer zagen ze hoe snel en hoe ver snijbloemen over de hele wereld reizen.

Het zou onmogelijk zijn om alles wat het team heeft gezien en geleerd in één blogpost weer te geven, dus hebben ze enkele van de belangrijkste momenten van de reis uitgekozen om te vertellen.

Gesloten recyclingprogramma's werken echt
Het probleem van hoe om te gaan met plastic voor eenmalig gebruik zorgt al jaren voor kopzorgen. Oplossingen zijn nu meer dan ooit nodig. A.M.A. biedt een langdurig recyclingprogramma aan, waarbij gebruikte trays bij de klant worden opgehaald. Maar de vindingrijkheid die ze bij Van Krimpen zagen, was van een heel ander niveau. 

Naast het kantoor van Van Krimpen in Standdaarbuiten heeft het bedrijf een eigen recyclingfaciliteit opgezet waar ze post-industrieel en post-consumer afval verzamelen. Ze wassen het, veranderen het in maalgoed en hergebruiken het voor nieuwe tuinbouwproducten. Producten die A.M.A. met trots levert aan klanten in Noord-Amerika.

Het is tijd om de tuinbouw onder de aandacht te brengen
Elke tien jaar wordt er een wereldtuinbouwtentoonstelling georganiseerd in Nederland. De Canadezen namen ook een kijkje op Floriade Expo 2022 in Almere. 

A.M.A. is het eens met wat Floriade op haar website schrijft: "Als je aan het woord ‘tuinbouw’ denkt, waar denk je dan aan? Het is niet gek dat je daarbij aan woorden als ‘struik’, ‘hark’ of ‘moestuintjes’ denkt. Termen als ‘duurzaamheid’, ‘leefbaarheid’ en ‘een hoopvolle toekomst’ komen waarschijnlijk wat minder snel in je op. En dat is hartstikke begrijpelijk. De tuinbouwsector krijgt vaak niet het podium dat het verdient. Zonde, want tuinbouw is fantastisch! Maar vooral van éssentieel belang voor onze gezamenlijke toekomst." 

Omdat mensen die in de tuinbouw werken zich inzetten om nieuw talent aan te trekken en de volgende generatie telers te ondersteunen, hebben ze in Noord-Amerika meer van dit soort denken nodig. Er zijn grote lessen te trekken uit de Floriade, meent men. 

Iedereen kreeg te maken met dezelfde corona-uitdagingen
Overal waar A.M.A. kwam, zag het veel energie en enthousiasme om weer naar buiten te komen in het openbare leven. Of het nu een beurs was, een bloeiproef of gewoon een lunch in een café, mensen waren blij weer samen te zijn in dit "terug naar normaal". 

In gesprekken op de beursvloer van GreenTech of met leveranciers tijdens een diner leerde A.M.A. dat iedereen met vrijwel dezelfde corona-uitdagingen worstelde. "De sector in Nederland had te maken met dezelfde problemen op het gebied van arbeid, productie, aanvoer en kosten als in Noord-Amerika. En net als wij gaven ze niet op en slaagden ze erin de problemen te overwinnen. Elk land heeft zijn eigen accenten, maar de tuinbouwsector is wereldwijd verbonden en wij ervaren dezelfde druk."

De leden van het A.M.A.-team delen elk afzonderlijk een hoogtepunt van de reis met de lezer: iets waar ze echt van genoten hebben of wat ook na de terugkeer naar Canada een blijvende indruk nalaat.

Janan: "De virtual reality ballonvaart op de Floriade. Het was gewoon een geweldige en interactieve manier om de diverse landschappen van Flevoland te zien."

Alex: "De Desert Nest-tentoonstelling op de Floriade. Het had een stroomgenerator die zonne- en windenergie kon gebruiken, en beoordeelde welke efficiënter zou zijn op basis van de omstandigheden. Net als bij vertical farming werd de beschikbare ruimte maximaal benut. Het was een mooi voorbeeld van innovatie op het vlak van duurzaamheid."

Craig: "Het was ongelooflijk om de drukte op de bloemenveiling van RoyalFlora Holland te zien. Miljoenen bloemen werden razendsnel verkocht en verladen: chaos, maar dan perfect georganiseerd!"

Shawn: "Gewoon het feit dat iedereen weer naar buiten komt, dat mensen samenkomen en zien dat onze branche nog steeds in beweging is na de pandemie."

Rick: "Ik vond de GreenTech erg leuk. Het was ontzettend leuk om over de beursvloer te lopen, nieuwe dingen te zien en mensen te ontmoeten die ik al lang niet meer had gezien. Iedereen was in een goed humeur."

Connie: "Als we naar Nederland gaan, is een van de eerste dingen die ik wil doen, een bezoekje brengen aan Intratuin, een grote tuincentrumketen, om te zien wat er trending is en welke containers ze gebruiken. Het was geweldig om de Epla Sabina-potten te zien met zonnebloemen dit jaar!"

Humans of Horticulture: de Nederland-tour in foto's.

Voor meer informatie:
A.M.A. Horticulture
2011 Spinks Drive
Kingsville, ON N9Y 2E5
Canada
Tel: +1 519-322-1397 of 800-338-1136
ama@amahort.com 
www.amahort.com  


Publicatiedatum:



Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier


Ander nieuws uit deze sector:


Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven