Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Wanneer komt er duidelijkheid over stikstof voor de glastuinbouw?

Die vraag roept Jean Aerts op in een uitgebreide stikstofbijdrage op de website van Glastuinbouw Nederland. Sinds de ‘bekende’ uitspraak van de Raad van State in 2019 is er onduidelijkheid over het stikstofdossier, constateert hij. De recente kamerbrief van minister Van der Wal zorgt met name in de veehouderij voor veel onzekerheid, maar roept ook de vraag op hoe het zit met de glastuinbouw. 

In zijn bijdrage stipt het bestuurslid en de voorzitter van regio Limburg direct een belangrijk punt aan: de kabinetsbrief gaat alleen over het dossier ammoniak. Het andere stikstofdossier is de NOx, waarbij het voor de glastuinbouw gaat om de uitstoot van rookgassen uit verbrandingsmotoren en stookinstallaties. 

Tussen de regels door valt echter te lezen dat er voor NOx een generieke (meer landelijke) aanpak komt, stipt Aerts aan. Die uitwerking wordt in najaar 2022 verwacht. "Dat geeft aan dat bedrijven die investeringen plannen tegen de onduidelijkheden van de stikstofwetgeving aan blijven lopen. De meeste glastuinbouwbedrijven zijn onvergund, omdat ze voorheen met hun depositie onder de meldingsplichtige drempelwaarde van 0,5 mol stikstof/ha vielen. Nu is er geen drempelwaarde meer en moet iedere depositie vergund zijn. De provincies hebben daarvoor weliswaar ‘salderen’ mogelijk gemaakt, maar zolang een bedrijf niet vergund is, is salderen met stikstof stukken lastiger." 

In zijn bijdrage gaat Aerts ook in op de kleurenkaart die het kabinet uitbracht. Daarbij merkt hij op dat 'de staat van de natuur niet op één element kan worden bepaald', maar dat dit ''in juridische zin wel gebeurt'. "Vermesting en verzuring lopen in het stikstofdossier door elkaar heen, maar vragen wel een gedifferentieerde aanpak, zo is mijn mening als tuinder. Bekalken is een heel eenvoudige cultuurmaatregel tegen verzuring bijvoorbeeld."

Door de transparantie over CO2-emissies van de glastuinbouw in de RVO-systemen zou Wet Natuurbescherming vergunnen en legalisatie niet lastig moeten zijn, stelt Aerts. "De hoop die ik had is nog niet uitgekomen. Een bedrijf dat wil verplaatsen of verduurzamen zit sinds 2019 in een hele vreemde spagaat. Ik vind dat een-en-ander veel te lang duurt." 

Lees hier zijn hele bijdrage, waarin de blik op komend najaar is gericht en de boodschap duidelijk is: 'duidelijkheid is dringend gewenst'.  

Publicatiedatum: