Alle “echt” drukke dagen liggen achter ons net als alle vroegveildagen. Ook veilingmeesters gaan op vakantie, net zoals inkopers. Inkopers op de klok regelen vaak een collega (soms van een ander bedrijf) om hun inkopen te doen. Op deze manier blijven klanten van kopers bediend worden. Een nadeel hiervan vinden Veilingmeesters dat er alleen ingekocht wordt wat op bestelling staat en verder niks extra’s.
Veilingmeesters worden tijdens deze vakantie periode flexibel ingezet, op verschillende klokken, om de continuïteit van de klokken te waarborgen. Het veilen in deze periode doen we vaak met “fluwelen handschoenen” aan; dit betekent dat we dan niet te grof veilen én met een kleinere minimale afname de producten van onze kwekers verkopen om tot een optimale prijs te komen.
Ongewenste aanvoer op de klok
Vaak is het zo dat na de Franse Moederdag de handel minder goed loopt. Logisch want alle bloemen en planten feestdagen zijn dan ten einde waardoor er minder vraag is zowel in de daghandel als in de termijn handel. Veel aanvoerders zitten dan nog vol in hun productie. Dat betekent meer aanbod en minder vraag. Veel lid-aanvoerders weten hun weg dan te vinden naar de klok. Maar ook niet-leden willen dan vaak “opeens” gaan aanvoeren. Als er vooraf afspraken zijn gemaakt dan is dat toegestaan. Toch zijn er ook niet-leden die aan gaan voeren (soms ook nog eens met grote aantallen). Daar hebben wij als veilingmeesters een systeem voor: we krijgen dan een melding dat deze aanvoerder geen afspraak heeft. Vervolgens houden wij de aanvoer tegen zodat dat niet geveild kan worden.
Ook krijgen wij veel telefoontjes van aanvoerders die geen lid zijn en of ze alsjeblieft aan mogen voeren op de klok. Ons antwoord is dan bijna altijd nee; wij willen deze extra aanvoer niet vanwege de prijsvorming.
Prijsvorming in de zomer periode
In de zomer periode is de prijsvorming vaak onstabiel, zeker als het mooi en warm weer wordt. Wat we nu ook horen van onze kopers is dat de consument meer de hand op de knip houdt. De reden is dat het levensonderhoud duurder wordt en consumenten minder makkelijk geld uitgeven aan een plantje of een bloemetje.
Toch zijn er ook oplevingen in prijsvorming zoals bijvoorbeeld afgelopen week; waarbij witte bloemen goed verkocht werden. Dit komt met name doordat er veel mensen in het huwelijksbootje stappen.
Voor de stabiele en betere prijsvorming is het toch wachten op de zogenaamde ‘rentree’ (als iedereen terugkomt van vakantie en de winkels weer volgereden worden met producten).
Juist in de zomer periode bewijst de klok keer op keer zijn kracht. Het zijn dan niet altijd de hoogste prijzen die er betaald worden op de klok maar er vindt dagelijks zeer veel handel plaats. Waardoor de producenten hun weg naar de consument weten te vinden.
Verder beste kweker en koper: dank voor het vertrouwen! Aankomende weken staan wij voor u klaar om uw producten zo goed mogelijk te vermarkten.
Connect to grow
U bent welkom om aan te voeren of te kopen op de klok! Neem contact op met de Klant Contact Center van Royal FloraHolland: 088 789 89 89 en vraag naar een Accountmanager of een Veilingmeester.