Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Soerinder Somai, Time2Save

“Eén knop voor alles, zo zou het moeten werken”

“We hebben geen helpdesk want we worden niet gebeld. Als wij iets maken zitten er immers geen bugs in. Gebeurt het toch, dan werkt het internet niet of heeft het eigen systeem een of andere update doorgevoerd.”

Dat klinkt wat al te wonderlijk, software zonder bugs, maar toch meent Soerinder Somai het serieus. Met Time2Save bouwt hij geen ERP, maar maatwerkoplossingen die er als het ware als een schil omheen gebouwd worden. “In de IT spreekt men wel van de 80-20 regel”, vertelt Soerinder. “Met het softwarepakket doe je alles, waarmee je je als bedrijf onderscheidt van de rest. In de bloemen- en plantenhandel doen ze allemaal hetzelfde, namelijk bloemen en planten verhandelen. Maar tegelijk doet iedereen het op zijn manier. Assortiment, logistieke vereisten, klanteisen, landeneisen, leveringscondities, het berekenen van prijzen, dat zijn dingen die overal variëren. Dat is die 20 procent, dat is het maatwerk en dat maken wij.”

Soerinder is ooit begonnen als consultant bij Match Online, een softwarebouwer dat veel bedrijven binnen de veiling als klant heeft en deze helpt automatiseren. Na een uitstapje bij een exporteur en een cash en carry begon hij voor zichzelf. “Waar de mensen naar links gingen, wilde ik naar rechts. Ik wilde goeie oplossingen maken en niet dingen beloven die dan telkens toch niet helemaal lekker werken. Als ik iets maak, dan moet het functioneel zijn en werken, punt uit.”

Daarbij hoort een goed begrip van de eigenlijke werkzaamheden van de klant. “Je denkt dat je weet wat je nodig hebt, maar dat klopt niet per se. Of niet helemaal. Vaak worden oorzaak en gevolg door elkaar gehaald, er wordt een oplossing bedacht voor een probleem, dat soms het gevolg is van weer een ander, meer fundamenteel probleem. Wij hoeven echter geen pakket te verkopen, alleen maar een échte oplossing. En dat moet het doel zijn, zo’n beetje zoals Steve Jobs dat uitvond. Een telefoon met 1 knop, of helemaal geen knop, en niet 1000 menuutjes die je niet nodig hebt, maar alleen dat ene vinkje waar je naar op zoek bent.”

De Nieuwe Economie, een serie van RTL Z waarin bedrijven zich voorstellen.

De naam zegt het al, met alles wat Time2Save bouwt moet de klant aan efficiëntie winnen. “Soms is een oplossing heel eenvoudig. We hebben een klant in Suriname en daar heb je niet overal dekking. Hij is echter veel op de weg en wil wel zijn verkopen kunnen inschieten. Dat moet dan goed gaan en niet conflicteren met de voorraad, zelfs wanneer hij niet altijd verbinding heeft. Of soms is de oplossing een app. Denk aan een systeem waarbij klanten zelf kunnen uitboeken of aan een chauffeur die zijn planning kan optimaliseren. En in weer andere gevallen heeft de klant misschien meer aan een API, een koppeling waarlangs data kan worden ingelezen of overschreven.”

Collitracker
Naast deze specifieke oplossingen is er recentelijk ook een groter project van de grond gekomen, Collitracker. Het idee hiervoor lag al langer in de la en komt voort uit een altijd weer terugkerend puntje van zorg, namelijk het al dan niet beschikbaar zijn van karren. “Gezeur daarover heb ik jaren aangehoord”, vervolgt Soerinder. “Ik heb toen een paar jaar geleden al Collitracker in concept uitgeschreven, maar wegens tijdgebrek heb ik het toen weer in de la gelegd. Nu zijn we wat gegroeid, we zijn nu met z’n drieën en hebben meer capaciteit een project als dit goed van de grond te krijgen.”

Deze online applicatie – we schreven er hier eerder over – wordt allereerst uitgerold in de bloemen en planten sector. De toepassing is echter breder, alle sectoren waarin veel met karren gewerkt wordt kunnen er baad bij hebben. “Zonder dat we daar speciaal naar gezocht hebben zijn we al verschillenden keren benaderd door bedrijven die doen in productie en transport van kaas, bollen, fruit en meer. Daaruit maken we op dat de vraag naar een daadwerkelijk overzichtelijke oplossing zeer gewenst is.”

Consultancy
Met zo’n twintig jaar ervaring zijn niet alle problemen volkomen nieuw. “Dankzij die achtergrond is het stukje consultancy, dat er eigenlijk als vanzelf al bijkomt, naast natuurlijk het bouwen steeds belangrijker worden”, besluit Soerinder. “Nu we aan het groeien zijn wordt Time2Save meer en meer een echt bedrijf. Dat brengt een aantal veranderingen met zich mee. In de eerste plaats wordt Collitracker binnenkort een aparte BV en komt het dus los te staan van Time2Save. Daarnaast kunnen we de dingen wat meer in stukjes hakken. Het wordt allemaal wat professioneler en tegelijk word ik iets minder programmeur en iets meer adviseur. Dat loopt nu eenmaal zo, maar het is een mooi ontwikkeling. Het kan nu, de zaak staat goed op de rails en de vraag naar het optimaliseren van bedrijfsprocessen is onverminderd groot.”

Voor meer informatie:
Soerinder Somai
Time2Save
soerinder@time2save.nl
www.time2save.nl