Het bezoeken van leden en andere contactmomenten met hen is voor een veilingmeester dagelijkse kost, dat hoort namelijk bij het werk. Als veilingmeester van importrozen was dat de afgelopen jaren een stuk lastiger, met name in de teeltlanden Kenia en Ethiopiƫ. Veilingmeester Menno Nan ging onlangs weer naar Ethiopiƫ en in onderstaande column deelt hij zijn ervaringen.
Het opzetten van online meetings tijdens corona bleek een mooie uitkomst, mits de verbinding dit toelaat. Vandaar dat de urgentie groot was voor een fysiek bezoek, samen met onze accountmanagers op een lokaal kantoor. Na twee jaar brachten we eindelijk weer een bezoek aan onze leden in Ethiopiƫ.
April lastig voor rozen
Zien en horen wat er leeft bij onze leden om zo de verbinding te blijven houden met onze marktplaats, dat is het doel van deze bezoeken. De aanvoerders daar blijven graag op de hoogte van de marktsituatie op de klok: waarom de prijzen stijgen of dalen, actuele zaken in Europa, energieprijzen, de covid-situatie en wat dit dan doet met de koopkracht.
Op het moment van ons bezoek, de tweede week van april, is de markt voor rozen matig te noemen. Dit is geen verrassing; als we kijken naar het verleden blijken de eerste weken van april voor rozen altijd lastig. Er zijn namelijk geen echte bloemendagen en de mensen kopen meer spullen voor de tuin. Dit drukt op de koopkracht. Het herstel van de markt ligt in de laatste weken van april als we richting de Moederdagen gaan. Dat is wat ik de aanvoerders meegeef met het advies om de rozen af te sturen.
Moederdag
Op moment van schrijven zitten we vol in de aanvoer van de Moederdag-week. De prijzen van rozen zijn prima te noemen, net als het aanbod. Met name de kleurtjes doen het goed. Denk aan pastel, roze tinten en ook cerise is populair. Bij planten, zowel Groen, Outdoor en Bloeiend, hebben we een zeer wisselend prijsbeeld gezien afgelopen weken en ook in deze Moederdag-week. Mooie zware handel werd goed gewaardeerd op de klok. De mindere sorteringen, gele producten en producten waar te veel aanbod van stond ten opzichte van de vraag, stonden onder druk qua prijsvorming. Hopelijk kunnen we goede weken afsluiten voor onze leden, want die kunnen dat wel gebruiken met alle kosten die flink omhoog zijn gegaan het laatste half jaar.
Ook in Afrika zijn de kosten een onderwerp van gesprek. Voor de hele branche is dat op dit moment een moeilijk kwestie. Hopelijk komt er op korte termijn wat lucht voor zowel onze leden als onze klanten.
Connect to Grow
U bent welkom om aan te voeren of te kopen op de klok! Neem contact op met de klantenservice van Royal FloraHolland: 088-789 89 89 en vraag naar een accountmanager of een veilingmeester.