"Communicatie is cruciaal in het vak van een expediteur"

Tholen - De kosten gaan voor de baat uit. Een bekend spreekwoord, waar de mensen van Share Logistics zich wel in kunnen vinden. "Je bent als expediteur altijd een kostenpost voor een klant, maar door een partnerschap aan te gaan blijven door slimme oplossingen, kennis en snelheid uiteindelijk de kosten binnen de perken, ook al lijkt alles in eerste instantie best prijzig." Martijn van der Velden, specialist in zeevracht, en Willi Hoogeboom, gespecialiseerd in de luchtvracht, vertellen hoe het bedrijf helpt om plantmateriaal en andere tuinbouwgerelateerde zaken van A naar B te krijgen.

3 miljard planten door de lucht
Willi brandt los: “Wij vervoeren per jaar ongeveer 3 miljard jonge planten door de lucht, inkomend en uitgaand.” Dat doet Share voor klanten in binnen- en buitenland, zowel telers als telersverenigingen – onder meer Addenda, Floricultura, Syngenta en Dümmen Orange zijn klant.

Kennis en creativiteit
Wat daarbij komt kijken? “Heel simpel: heel veel communiceren. En daarbij komt dat er tegenwoordig steeds minder mensen zijn met veel kennis van zaken. Dus je moet meer uitleggen over het transport, met name de documentatie. Je moet het proces van A tot Z uitleggen en alles blijven nakijken.” Bij Share doen ze er daarom alles aan om de kennis juist op peil te houden, vertelt Willi.

Martijn haakt daarop in. “Wat je ziet is dat rederijen zoveel mogelijk verantwoordelijkheden willen verleggen naar de klanten: alles moet digitaal aangeleverd worden. De rederij verscheept alleen, de klant moet alles invullen. Als expediteur heb je dus een heel belangrijke rol. Daarom investeert Share heel veel in de mensen, om de kennis te behouden. Dat moet ook wel, want we richten ons op een hoger segment. We zijn niet altijd de goedkoopste, maar we willen wel de beste en de snelste zijn. De logistieke stromen moeten blijven lopen, en daar is kennis en creativiteit voor nodig. Zo willen wij ons onderscheiden.”

Luchtvracht
Wat gaat er dan zoal door de lucht? Bij het woord luchtvracht denk je misschien al snel aan bloemen, maar volgens Willi is dat niet de core business van het bedrijf. “Het gaat bij ons vooral om jonge planten, stekken, zaden, vis, vlees, groenten en fruit. Bloemen doen we ook wel, maar daar ligt niet per se onze focus.”

De genoemde producten kunnen zowel verwarmd als gekoeld worden vervoerd. “Daarnaast verpakken we ook voor klanten, bijvoorbeeld voor zaden die bevroren verstuurd moeten worden, daar doen we dan droogijs bij. Verder verpakken we de pallets, en we zorgen voor fytosanitaire keuringen, met een eigen keuringsstation waar KCB en NVWA geregeld langskomen.” Het keuringsstation dat Share heeft op Schiphol is zelfs aangemerkt als Border Inspection Point (BIP), waar de NVWA keurt, zodat de zendingen aan alle eisen voldoen. Zo hoeft de lading niet naar een externe keuringslocatie, wat scheelt in de transportkosten.

Nog een sterk punt dat Willi wil uitlichten, is het distribueren van de inkomende zendingen, of het collecteren en er één zending van maken. “Een voorbeeld: voor een van onze grote klanten hebben we 800 verschillende afleveradressen in de Benelux.” Dat vergt behoorlijk wat organisatie, maar daar heeft Share in Amsterdam inmiddels ook wel het team voor: in 2019 startten ze daar met drie mensen voor deze distributie, inmiddels zijn dat er bijna vijftig. Dankzij dat team kan Share communiceren met klanten via alle mogelijke kanalen: van telefoon tot mail en van WhatsApp tot Twitter. Die klanten moeten ten slotte weten wat ze kunnen verwachten: wanneer komt de zending, en kunnen we een lading bio-bessen verwachten zodat we weten of we de machines daarop moeten voorbereiden? “Wat wij proberen te doen is je inleven in de verzender en de ontvanger. We gaan echt een partnerschap aan met onze klanten, we zijn er samen mee bezig.”

Willi Hoogeboom

Zeevracht
Zoals gezegd houdt Martijn zich dan weer meer bezig met zeevracht. Daarbij gaat het in de export  en crosstrade om producten als verse groenten en fruit. “Nog meer aan de orde is bij ons de import van vers fruit uit Centraal- en Zuid-Amerika: limes, gember, watermeloenen, knoflook, noem het maar op. Alles wat vers is en snel behandeld moet worden.” Die snelle behandeling is cruciaal in de import. “Bij de afwikkeling moet alles van tevoren goed geregeld zijn, de lading aangegeven, de documenten op tijd, vervoer geregeld vanaf de kade, want elke dag vertraging betekent waardevermindering voor verse producten.”

Zeker nu is snelle afwikkeling erg belangrijk, omdat alle rederijen wereldwijd te kampen hebben met congestie. “Schepen vertrekken bijvoorbeeld later vanuit de laadhaven, en rederijen kunnen de routings van schepen veranderen. Dat soort dingen moet de klant ook weten. Communicatie is dus echt de sleutel.”


Martijn van der Velden

Netwerken
De zeevrachtafdeling van Share werkt voor directe klanten, zowel aan de import- als de exportkant. “Om de afspraken bij de laadhavens goed te kunnen controleren, zijn we lid van een behoorlijk aantal netwerken met agenten, waaronder WCA, X2 en CCC – zo bundel je inkoopkrachten.”

Die manier van werken past goed bij Share, zo legt Martijn uit, want het bedrijf is eigenlijk een verzameling van niches. “Als je van bovenaf naar Share Logistics kijkt, heb je een basis in Rotterdam waar allerlei specialismes of niches ingeplugd zijn: luchtvracht, reefer, projecten, maar we hebben ook een afdeling die stage equipment doet voor Coldplay, Pink en de Rolling Stones bijvoorbeeld. Door die afdelingen apart te houden, blijf je als schoenmaker bij je leest. We zijn een platte organisatie, maar wel heel breed.” De groep heeft inmiddels 250 man in dienst, met vorig jaar een omzet van 240 miljoen euro, waarvan een derde voor rekening komt van food. “Dat percentage willen we naar vijftig procent brengen.”

Snel schakelen
Share is een echt Rotterdams bedrijf, ontstaan uit een management buy-out met acht aandeelhouders. “Het mooie aan de organisatie is dat de mensen die de beslissingen nemen, allemaal bereikbaar zijn,” vertelt Martijn. “Beslissingen worden dus heel snel genomen, en als ergens mogelijkheden zijn, wordt er ook direct actie ondernomen, zodat je niet de boot mist.”

Een van die groeimogelijkheden is Spanje, waar het bedrijf al een tijdje bezig is met warehouses. “Daar zijn er drie of vier van, die nu stuk voor stuk aan de Share Groep worden toegevoegd, waardoor je buiten de zeevracht ook value added services in Spanje kunt aanbieden.”

Het nieuwe normaal?
Ook in de luchtvracht is snel schakelen belangrijk, vanwege capaciteitsproblemen en vertragingen, vertelt Willi. “Veel bedrijven worden daardoor kort gehouden. Vanuit Kenia en Zuid-Afrika, maar ook Azië en Zuid-Amerika, zie je capaciteitsgebrek omdat er simpelweg geen retourlading is. Zeventig procent van de capaciteit aan producten wordt verscheept in passagiersvliegtuigen, maar de toeristenstroom is na corona nog steeds niet op gang gekomen, dus er gaan veel minder vluchten heen en weer. Deskundigen hebben berekend dat die situatie nog zeker drie of vier jaar kan gaan duren.”

Inkoopkracht
Toch zien ze de toekomst bij Share Logistics zonnig in. Dat optimisme hoor je ook terug als Martijn praat over de geboekte resultaten in de zeevracht. “Vorig jaar hebben we qua volume in containers wereldwijd ongeveer 75.000 TEU verscheept. Daarnaast doen we ook nog eens de zeevrachtinkoop voor nog eens 60.000 TEU – daar doen wij de contracten voor. Die volumes zorgen voor serieuze inkoopkracht bij rederijen.”

Voor meer informatie:
Share Logistics
Martijn van der Velden
m.van.der.velden@sharelogistics.com 
Tel: +31105033820
Mob: +31648515927

Willie Hoogeboom
w.hoogeboom@sharelogistics.com 
Tel: +31207630096
Mob: +31638298198


Publicatiedatum:
Auteur:
©



Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier


Ander nieuws uit deze sector:


Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven