Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Fulco Wijdooge, general manager Ridder China:

"De mensen hier zijn enthousiast en gedreven, dat is een heel aanstekelijke mentaliteit"

Tholen - China is een interessante markt voor de glastuinbouw. Fulco Wijdooge, werkzaam als general manager bij Ridder, woont inmiddels alweer 18 jaar in het Aziatische land. In die tijd heeft hij de cultuurverschillen met de Nederlandse markt leren kennen. Waar in Nederland alles tot in de puntjes moet worden gepland, heerst in China een andere ondernemersgeest: daar beginnen ze gewoon met een project. Een andere manier van ondernemen dus.


Vlnr.: Greg Yu, Adonis Liu, Miko Hu, Fulco Wijdooge, Jeremy Yang, Cai Ke en Jane Qi

“Wat je ook ziet is dat met de logistieke problemen die er kunnen zijn, je meer in zal moeten zetten op lokaliseren. Dat is ook wat ik hier in China wil doen, niet alleen actief zijn met sales en services, wat we al jaren doen, maar ook met productie en sourcing,” vertelt Fulco.

Die vraag ziet Fulco ook bij andere partijen ontstaan. “Er zijn steeds meer Nederlandse bedrijven die hier in China kantoren opzetten, maar met alleen service en sales kom je er niet, zeker omdat Chinezen meer willen verzelfstandigen en minder importeren. Dan moet je kijken wat voor oplossingen er zijn, een belangrijke doelstelling voor ons.”

Robots
Een ander aspect van de tuinbouwsector waar in China veel interesse voor is, is robotica. “Aan de ene kant zou je zeggen dat daar in China geen vraag naar is, maar ik denk dat China bij uitstek de markt is waar landbouwmechanisatie en robotica goed kunnen worden ingezet. China is de werkplaats van de wereld en kan op grote schaal robots bouwen voor minder kosten.”

En die mechanisatie is nodig, want arbeidsschaarste is een probleem in China. “Er zijn veel vijftigplussers actief in de tuinbouw, om te helpen met bladplukken etc. Die mensen gaan op een gegeven moment met pensioen, en hoe ga je dat dan invullen? Mensen staan niet in de rij om in de tuinbouw te werken.”

Een kleine kanttekening: veel telers in China zijn op dit moment nog lowtech en midtech. “Maar ik denk dat de toekomst snel dichtbij komt. Dat zie je aan de vele grote hightech kassen die worden gebouwd. De animo is nu al hoog, digitalisatie staat hoog in het vaandel. En je kan in China grote aantallen maken voor relatief lage kosten, dus juist hier kan je mooi gebruik maken van schaalvoordelen in de robotica.”

Lokale cultuur
Genoeg te doen dus in de Chinese markt, en Fulco doet dat met veel plezier. “De mensen zijn hier enthousiast en gedreven, ze kijken altijd vooruit en zijn positief, dat is een heel aanstekelijke mentaliteit.”

Die gedrevenheid is een belangrijk onderdeel van de Chinese cultuur, vertelt Fulco. “Een ander belangrijk concept is vertrouwen en wantrouwen. Zakelijke relaties worden gebouwd op basis van vertrouwen. Dat maakt branding van producten ook wat lastiger hier, want hoe weet je dat het echt veilig is?”

Aan dat consumentenvertrouwen kan je werken door steeds opnieuw zichtbaar te zijn in de markt, maar ook keurmerken kunnen hier een belangrijke rol in spelen. “Op dat gebied hebben ze hier al wel het een en ander, maar dan nog kan het wantrouwen zo sterk zijn dat bijvoorbeeld mond-tot-mondreclame een grotere bijdrage kan leveren.”

Voor meer informatie:
Fulco Wijdooge
中国区总经理 General Manager
Ridder
M +86 158 1050 1047
T +86 021 209 898 15 Ext. 881
f.wijdooge@ridder.com
www.ridder.cn

Publicatiedatum: