Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Floricultura Brazil verdubbelt kascapaciteit in Holambra

De nieuwe kas van 3.000 m² van Floricultura in het Braziliaanse Holambra is bijna klaar. Het teeltareaal zal hierdoor verdubbelen tot 6.000 m² en eind april zullen de eerste planten worden geplant. In mei, op de derde editie van de Local Inspiration Days, zullen de telers rondgeleid worden. Op deze dagen zullen 150 lokaal geteelde rassen worden tentoongesteld. Marco Heijnen, commercieel manager en verantwoordelijk voor de Braziliaanse operatie, vertelt er meer over.

100% lokaal geteeld - betere kwaliteit
Uniek aan Floricultura Brazilië is volgens Heijnen dat de jonge planten 100% lokaal geteeld zijn. "Sinds 2014 leveren wij lokaal gekweekte phalaenopsis jonge planten aan Braziliaanse telers. Destijds kweekte we deze planten op in de kas van onze, inmiddels voormalige, partner. In 2018 wilden we een eigen kas bouwen en dat hebben we ook gedaan." Uit die wens groeide een kas van 3.000² meter waarin ze zich richten op de laatste opkweekfase, iets wat veel andere jonge plantenleveranciers niet doen. "De meesten doen de opkweek in één tray en verschepen het direct naar hun klanten. Wij besloten het in twee trays te doen om meer uniformiteit en kwaliteit te kunnen garanderen. Dit betekent dat de jonge planten die vanuit Nederland worden geleverd, kunnen acclimatiseren voordat ze aan de telers worden geleverd."

In 2020 is Floricultura Brazilië begonnen met testen met het 100% lokaal opkweken van de jonge planten en ze waren verrast door de resultaten. "De kwaliteit was zelfs beter dan verwacht", zegt Heijnen. "We hebben dezelfde kas als in Nederland, zoals een teeltvloer van Erfgoed, een containersysteem van KG Systems en een klimaatcomputer van Priva, maar het lijkt erop dat planten hier anders reageren en van betere kwaliteit zijn. Een ander voordeel van deze 100% lokaal geteelde jonge planten zijn de lagere productiekosten; in plaats van een jonge plant te verschepen, hoeven we nu alleen nog maar de kolven naar Brazilië te verschepen. Ze hebben dus besloten om hun jonge planten voor de lokale markt, vrijwel volledig in Brazilië te kweken."

Uitbreiding
Snel daarna begonnen ze na te denken over uitbreiding van het bedrijf. "We merken dat de vraag toeneemt. Veiling Holambra groeit bijvoorbeeld 10% per jaar en als je bedenkt dat iedere teler verplicht is om zijn bloemen en planten via de veiling te verkopen, kunnen we zeggen dat de sierteelt in Brazilië groeit, ook het phalaenopsis-segment. Op een bepaald moment kregen we te maken met een gebrek aan ruimte. Daarom hebben we besloten om onze teeltruimte te verdubbelen om aan de huidige en toekomstige vraag te kunnen voldoen en om een flexibelere leverancier te worden. Het is een exacte kopie van de eerste kas."

Lagere productiekosten
Bovenop de bovengenoemde voordelen, is een bijkomend voordeel de mogelijkheid om de productiekosten te verlagen. "Voorheen verwarmden we het water met een dieselmotor. Nu, met de huidige grootte van de kas, kan dit verwarmd worden door een houtketel. Dit verlaagt de productiekosten weer."

Areaal in Nederland
Wat gaat er nu gebeuren met het areaal in Nederland waar vroeger de eerste fase van de jonge opkweek plaatsvond? "Het zal worden gebruikt voor andere planten om lokale en buitenlandse markten te bevoorraden", zegt hij.

Lokale inspiratiedagen
Van 18-20 mei, als Floricultura de derde editie van hun Local inspiration days organiseert, krijgen telers niet alleen de 150 lokaal geteelde rassen te zien, maar ook de mogelijkheid om de nieuwe kas te bekijken. Heijnen is hier erg enthousiast over. "We kunnen de lokale inspiratiedagen eindelijk doen zoals ooit de bedoeling was; door coronamaatregelen moest de eerste editie worden afgelast en kon de tweede editie slechts door een kleine groep worden bezocht."

Voor meer informatie:
Floricultura
Marco Heijnen
Cieweg 13
1969 MS Heemskerk
+ 31 (0)251 203 060
m.heijnen@floricultura.com
www.floricultura.com

Publicatiedatum: