Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Augusto Solano, Asocolflores

Colombia: 2021 brak alle records, maar zet groei door in 2022?

Nadat 57 jaar geleden de eerste bloempjes naar de Verenigde Staten werden verscheept, is de Colombiaanse bloemenbusiness vrijwel ononderbroken gegroeid. Inmiddels worden vele miljoenen stelen geëxporteerd naar meer dan 100 landen. Ook afgelopen jaar werden er weer records gebroken, zowel in omzet als in aantallen.

Spil in het web hierin is sinds jaar en dag Asocolflores, de Colombiaanse vereniging van bloemenexporteurs, die in 2023 haar 50-jarig bestaan zal vieren. In dat jaar zal ook de zestiende editie van de Proflora worden gehouden. We spraken met voorzitter van de vereniging Augusto Solano over de groei en de vooruitzichten voor de komende periode.


Augusto Solano

Recordjaar 2021
2021 is een recordjaar geweest voor de Colombiaanse bloemenindustrie. "In totaal is er voor 1.730 miljoen dollar 300.000 ton bloemen geëxporteerd. Dit is een stijging van 22% ten opzichte van 2020 en 17% ten opzichte van 2019, wat zogezegd het laatste "normale" jaar was." De reden voor deze stijging is volgens Solano een combinatie van een sterk gegroeide vraag en anderzijds het feit dat kwekers productiever en efficiënter zijn geworden en hun service naar hun klanten hebben verbeterd.

Zeevracht gegroeid
De belangrijkste markt is nog steeds de VS en vorig jaar was het gebrek aan vluchten en beschikbare ruimte de grootste uitdaging. Als gevolg daarvan zijn verschillende exporteurs op zoek gegaan naar alternatieve routes en hebben zij hun toevlucht genomen tot zeevracht. Sinds enkele jaren neemt de export via zee toe en vorig jaar werden zelfs records gebroken. PortMiami bijvoorbeeld zag de invoer met 66% toenemen ten opzichte van het jaar ervoor.

Al met al zijn de zeevrachten via Florida met 40 procent toegenomen. Solano is blij met deze balans en ziet potentieel voor meer groei. "Deze toename is enorm, maar als we kijken naar de werkelijke hoeveelheid die over zee wordt verscheept, dan is nog steeds minder dan 10 procent van de totale hoeveelheid. Er valt dus nog veel te winnen."

Valentijn 2022, "smoothest ever"
Succes bij het exporteren van bloemen hangt af van de logistieke keten, en sinds de oprichting van Asocolflores is dat een van focusgebieden. In 2006 introduceerde men het Petal Plan, waarbij speciale aandacht wordt besteed flexibiliteit in de logistieke keten, als ook aan het voorkomen van illegale activiteiten.

De Valentijnsdag van dit jaar was, ondanks de pandemie, een van de vlotste ooit, zegt hij. "Het Petal Plan brengt alle belanghebbenden in de logistieke keten samen. Niet iedereen is gewend om bloemen te verwerken en is zich er altijd van bewust dat er tijdens zo'n feestdag als Valentijnsdag een grote bulk in een een kort tijdsbestek moet worden verzonden. Daarom beginnen we meestal een paar maanden van tevoren met de planning en het informeren van alle partijen. Voor Valentijnsdag beginnen we bijvoorbeeld al in november. De volgende grote feestdag is Moederdag, waarvoor de voorbereidingen eind deze maand weer van start gaan.

Promotie
Naast probleemoplossing op gebied van logistiek focust Asocolflores zich op MVO gerelateerde zaken, zoals via Ceniflores, Forverde (een programma dat dit jaar 25 jaar bestaat) en La Ruta de la Sostenibilidad.

Daarnaast is promotie en het bijeen brengen van de internationale keten belangrijk. Al 30 jaar organiseert men hiertoe de Proflora, een beurs die om het jaar gehouden wordt in Bogota, Colombia. In 201 introduceerde men het merk “Flowers of Colombia”, een tool om de Colombiaanse productie in de rest van de wereld te promoten. Zoals bijvoorbeeld in Tokyo en Seoul vorig jaar. "We willen dat meer mensen voor onze bloemen kiezen en ze vaker kopen. Dat is een van de redenen waarom we in Seoel en Tokio aanwezig waren, om nieuwe expositieruimte te creëren en nieuwe groepen te bereiken," zegt Solano. 

Krachten bundelen voor generieke promotie
Solano benadrukt dat meer generieke promotie nodig is en om dat te bereiken. "Uiteindelijk is de pandemie positief geweest voor de industrie, omdat zij extra vraag heeft gestimuleerd. Maar zal dat aanhouden? Daarom is het nodig om na te denken over een sterke campagne om alle soorten bloemen te promoten." Samen met de belangrijkste verenigingen in de VS en de exportvereniging in Ecuador worden regelmatig bijeenkomsten georganiseerd, maar uiteindelijk is deelname van alle mensen uit de sector noodzakelijk, zegt hij. "Daar is ruimte voor, maar het probleem is dat mensen daar geen geld aan willen uitgeven en er free-riders blijven. We hebben meer solidariteit nodig."

Voor meer informatie:
Asocolflores
www.asocolflores.org