Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

“Door certificering komen er ook weer klanten naar ons toe”

Hij is nét terug van een rit, al was het dan om een personenwagen op te halen. Maar als het even kan, kruipt directeur Peter van Velden van D. Zonneveld Transport nog zelf achter het stuur van z’n 21 vrachtwagens. “Als er toevallig een auto stil staat in de vakantie of bij ziekte proberen we het met z’n drieën op de planning het wel op te lossen", vertelt hij op de site van Alfa Accountants. De liefde voor de weg zat er al vroeg in. Als Peter - nu 45 - op z’n achttiende zijn rijbewijs haalt, kan hij in z’n vrije tijd al gaan rijden voor een goede vriend van zijn vader. Ooit met het idee om nog eens zelf ondernemer te worden, de ondernemer die hij nu is op transportcentrum Coldenhove in Maasdijk.

Die kans krijgt Peter in 2005. “De familie Zonneveld had voldoende kinderen, maar geen één had interesse in de zaak. In 2006 en 2007 kon ik alle aandelen overnemen. Bij mij heeft het altijd al gekriebeld, een eigen bedrijf. Ik heb nog met de gedachte gespeeld om eigen rijder te worden. Maar ik wist dat je positie als eigen rijder niet heel sterk is.” Een jaar later slaat de bankencrisis toe. Peter: “Mijn grootste klant deed vijftig procent van de omzet. De op één na grootste klant dertig. Beide klanten gingen weg. Ik had negen vrachtwagens en een reserve, maar feitelijk had ik een lege huls. Wat ik toen deed? De schouders eronder zetten. En ik heb meteen gezegd: ik wil nooit meer zó afhankelijk worden van een klant. De grootste klant doet nu vijftien procent van de omzet.”

Klanten sinds de jaren vijftig
De omzet is in de jaren erna alleen maar toegenomen. “De 22ste vrachtwagen staat nu bij de spuiterij”, zegt hij om die groei aan te geven. Het transport in de AGF-sector is de hoofdmoot voor D. Zonneveld. Tachtig procent van de ritten blijft binnen de Nederlandse grens. Klanten zijn trouw, heel trouw. “Voor sommigen werken we al sinds de jaren vijftig. Nee, het gaat niet alleen om de prijs. We zijn niet de duurste en we zijn ook niet de goedkoopste. We zijn wel heel vooruitstrevend. Toen ik hier binnenkwam, heb ik stappen gezet om te gaan automatiseren. We factureren digitaal, de hele boekhouding is geautomatiseerd, de boordcomputers in de auto’s zijn verbonden met het planningsprogramma. Daar blijven we bovenop zitten, op die kansen om te vernieuwen. Maar altijd vanuit een bedrijfseconomisch oogpunt. Voegt het iets toe aan het bedrijf? Helpt het de operatie?”

Klanten door certificering
Ook certificering heeft ertoe bijgedragen dat D. Zonneveld een stevige positie heeft in een markt met genoeg concurrentie. Peter: “We hebben BRC en QS. Veel Duitse supermarkten stellen het gewoon als eis dat de hele keten gecertificeerd is. Zo niet, dan loop je ook het contract mis. Maar juist door die certificering komen er ook weer klanten naar ons toe.” Voor verdere verduurzaming ziet Peter weinig ruimte. “We hebben al 84 zonnepanelen op het dak liggen. De isolatie in het pand is vernieuwd. Maar voor een elektrische vrachtwagen is de investering eenvoudig nog te hoog. Dan ben ik twee en een halve ton extra kwijt. We hebben er wel over nagedacht om een elektrische bus te nemen voor koeriersdiensten. Maar die heeft maar een actieradius van tweehonderd kilometer, berekend met twintig procent belading.”

Hoge dieselfactuur
Peter heeft niet de ambitie heeft om veel groter te worden. “Nee, ik heb geen strategie om over tien jaar twee keer zo groot te zijn. Als het rendement maar verzekerd is. Dat is in deze tijd toch wel opletten geblazen. Ik heb net een dieselfactuur voorbij zien komen: die is net zo hoog als in de zomer, terwijl we nu nog in het voorseizoen zitten. Ook wij komen er niet onderuit klanten een dieseltoeslag door te berekenen, anders is het transport niet houdbaar meer. Nee, klanten vinden dat niet leuk. Maar ze hebben er wel begrip voor.” Of er toekomst is? Peter knikt. “Zonder transport staat alles stil, zeggen ze toch? Dat was in 1938 al toen het bedrijf is begonnen en dat zal altijd blijven bestaan.”

Alfa Management Paneel
Z’n partner voor alles waar rekenwerk aan te pas komt zit een paar kilometer verderop: de Naaldwijkse vestiging van Alfa. Het Alfa Management Paneel houdt D. Zonneveld figuurlijk op koers. “Ik zat eerst bij een andere accountant. Totdat ik een keer een informatief gesprek had met Toni di Addario, de directeur. Het Alfa Management Paneel was precies wat ik zocht. Ik wil altijd weten: hoe ontwikkelen de begroting en de liquiditeit zich, waar zitten de verschillen? Die prognose vul ik altijd heel nauwkeurig in. We zijn nu alweer bezig met investeringen voor 2023, dan moet het financiële plaatje tegen die tijd wel kloppen.”

Het is niet zijn enige reden om tevreden over Alfa te zijn. “Ze zijn vooruitstrevend, ze denken met ons mee, ze houden ons op de hoogte van alle diensten. Elk kwartaal neem ik met klantbeheerder Peter Bijl de zaken door. Daar komt altijd wel weer iets uit. Zakelijk en ook privé. We zijn nu bijvoorbeeld weer een persoonlijk financieel overzicht voor mij aan het opstarten, met het oog op de toekomst. En Alfa heeft veel ervaring in de transportsector. Ik hoef ze niks uit te leggen, ze praten in vakjargon. Bij Alfa weten ze hoe de vork in de steel zit in de sector.”

Bron: Alfa Accountants

Publicatiedatum: