Keniaanse zomerbloemenexporteur Ruth Muiruri, Wilmar Flowers:

"Luchtvrachtcapaciteit niet genoeg om aan vraag te voldoen"

"De vraag is er wel, maar we kunnen er niet aan voldoen door het gebrek aan luchtvrachtcapaciteit", zegt Ruth Muiruri, CEO van Wilmar Flowers, een Keniaans bedrijf dat zomerbloemen exporteert die zijn geteeld door kleine en middelgrote kwekers. Zij waren een van de eersten die begonnen met het exporteren van grote hoeveelheden zomerbloemen naar de Nederlandse veiling. Onlangs zijn ze GlobalGAP gecertificeerd en zijn ze de eerste exporteur die werkt met kleinschalige telers die het Kenya Flower Council keurmerk hebben gekregen. Hoe is het allemaal begonnen? Hoe is het bedrijf gegroeid? En wat waren en zijn nog de uitdagingen? In dit artikel vertelt ze er alles over.


Ruth Muiruri

Hoe het allemaal begon
In 1996 begon de vader van Ruth, Wilfred Kamami, zijn eigen kwekerij met het telen en exporteren van zomerbloemen. Snel daarna, in '98 vroegen andere kleine zomerbloementelers hem om hun bloemen te exporteren. Hij besloot dat te doen en de zaken gingen zo goed dat hij in 2000 besloot zijn eigen bedrijf te sluiten en zich alleen nog te richten op het exporteren van bloemen van andere telers. En het aantal kwekers nam sterk toe. "In 2001 werkte hij met 200 kwekers, en nu werken we met 2000 kwekers", zegt Ruth, die het bedrijf samen met haar zus Alice leidt nadat hun vader in 2015 overleed. Wilmar werd een vooraanstaand exporteur van zomerbloemen uit Kenia naar de Nederlandse veiling. Ze werken al jaren samen met Vrolijk Bloemen die hun bloemen uitpakt en klaarmaakt voor de veiling.

Sleutel tot succes?
En dat brengt ons ook bij een van de grote uitdagingen waar niet alleen Wilmar, maar alle exporteurs tegenaan lopen: de beschikbaarheid van het luchttransport en de prijzen. "Voor Covid was de prijs €1,80 per kilo, nu €2,27 en tijdens Valentijnsdag stegen de prijzen zelfs tot 5 euro per kilo." Wat te doen? "We hebben besloten om de hoeveelheid stengels die we kweken te verlagen. Door het gebrek aan capaciteit kunnen we slechts ongeveer 40 procent verzenden van wat we kunnen kweken."


Een van de kwekers

Goede vraag en prijzen
Gelukkig zijn de vraag en de prijzen hoog*. "Een paar maanden na de uitbraak van Covid in Europa begonnen de prijzen weer te stijgen en sindsdien zijn ze goed geweest. Daar zijn we blij mee, maar vanwege de beperkingen in de vrachtcapaciteit zijn de zorgen toch groot. Prioriteit is om onze kwekers zoveel mogelijk vast te houden en hen te verzekeren dat ze hun bloemen kunnen blijven verzenden."

 

*We spraken Ruth ruim twee weken geleden, geen referentie aan actuele prijzen

 

Voor meer informatie:
Ruth Muimuri
Wilmar Flowers
muiruri@wilmar.co.ke
www.wilmar.co.ke


Publicatiedatum:



Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier


Ander nieuws uit deze sector:


Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven