Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Ondanks stormschade houdt teler vol

Het is nog maar een paar weken geleden dat Noord-Europa werd getroffen door drie stormen op rij. Overal in Nederland, België en het Verenigd Koninkrijk is schade aan kassen gemeld. Veel telers hebben moeite om weer op de been te komen, waarbij constructeurs van de ene kas naar de andere rennen om alle infrastructuur weer in gang te krijgen.

Ondanks de moeilijkheden zijn Emma Sumner-Wilson en Allwoods er toch in geslaagd om door te zetten en te blijven werken. "De eerste storm was gewoon slecht weer, geen echt probleem," zegt ze. "Pas op vrijdag kwam Eunice. Dat was degene die voor een ravage zorgde."

De stormweek begon inderdaad met Dudley die slecht was, maar geen grote verstoring veroorzaakte. De komst van Eunice was heel goed voorspeld, maar weinigen hadden zoveel schade verwacht. "We hebben onlangs dit prachtige kantoor gebouwd," vervolgt ze. "Tijdens de storm is het dak omgeslagen en op de kas terechtgekomen. Gelukkig is het personeel dat binnen aan het werk was niet gewond geraakt en zijn ze er ongeschonden uitgekomen."

Hoewel dat de grootste schade was, was het helaas niet het enige. "Ook enkele van onze polytunnels raakten beschadigd," vervolgt ze. "Het plastic ging er gewoon uit. Eén polytunnel is pas afgelopen november geplaatst." Emma komt sowieso heel vrolijk over en lijkt met evenveel enthousiasme de boel op de rails te hebben gekregen. "We hebben allemaal de handen uit de mouwen gestoken en zijn aan de slag gegaan." Alle planten zijn verplaatst en alles is schoongemaakt, ook al is er het 'kleine' ongemak van het kantoordak boven op de kas. "We zouden het hele frame moeten vervangen," zegt ze. "Daarom zit het dak er nog steeds op, want dat houdt de constructie enigszins stabiel en we zouden niet weten wat er kan gebeuren als we dat zouden verplaatsen."

Vrouwendag naderde en aan de vraag naar bloemen moest op de een of andere manier worden voldaan. Met dit in het achterhoofd accepteerden Emma en Allwoods dat sommige planten verloren waren gegaan, maar ze bleven zich inspannen om zoveel mogelijk te redden. Door een wonderbaarlijke wending van de gebeurtenissen was Allwoods in staat om de planten er weer bovenop te krijgen en zo veel mogelijk bestellingen te verzenden. "We moeten heel behendig zijn," zegt ze. "We moesten al onze planten in veel, veel minder bakken zien te krijgen. We hebben nu overal planten." Hoewel sommige planten in het proces verloren zijn gegaan, is dat uiteindelijk niet zo'n groot probleem voor Allwoods. "We vermeerderen ook zelf, dus we zijn voorbereid op het geval dat we planten kwijtraken," vervolgt ze. "Het is ontzettend handig dat we in massa kunnen kweken als ze uitvallen of er iets anders gebeurt. Op dit moment is het grootste probleem het gebrek aan ruimte."

Emma wijst erop dat het bedrijf niet voor de zomer weer 100% operationeel zal zijn, aangezien er nogal wat schade te herstellen is en constructeurs overal in het door de storm getroffen gebied druk bezig zijn met reparaties. "Ik ben er niet helemaal zeker van hoe lang dit allemaal zal duren," merkt ze op. "We wachten nog steeds op mensen die ons offertes voor de verzekeringsclaim komen geven." Er is inderdaad de hoop dat de verzekering een deel van de herstelkosten zal dekken, maar er zijn ook dingen waarvan Emma nu al weet dat ze ze zelf zou moeten betalen. "Ik denk niet dat we iets zullen krijgen voor de plastic afdekkingen van de polytunnels. Daarentegen hopen we dat ze de kas een beetje zullen vergoeden, vanwege de manier waarop het dak van het kantoor erop terecht is gekomen. Maar om eerlijk te zijn, de kas is een item dat we zelf kunnen repareren. Als het geld kost om het te repareren, dan moet dat maar. Het probleem is om het kantoor te vervangen, vooral omdat het zo nieuw en mooi was. Ik hoop dat de verzekering dat regelt, maar je weet nooit wat ze zullen beslissen."

Het is in ieder geval heel indrukwekkend dat Emma en Allwoods ondankst de schade hebben kunnen blijven werken. "Het is eerlijk gezegd veel beter gegaan dan ik had verwacht," zegt ze. "We hebben uiteindelijk best geluk gehad, we hebben niet al te veel verloren, ook al hadden we schade en chaos." Het is belangrijk om erop te wijzen dat Allwoods niet alleen werd gelaten. De gemeenschap heeft hen geholpen om er weer bovenop te komen door een handje te helpen met het verplaatsen van alle planten, maar ook door hun steun te betuigen. "De reactie van de mensen was geweldig," zegt ze. "Toen ik over de schade berichtte, waren de mensen echt bezorgd en ze waren erg bemoedigend, waardoor ik vastbesloten was om door te gaan. We hebben zoveel troostende e-mails gekregen. Ze waren echt leuk om te lezen na dagen van verwoesting."

Voor meer informatie:
Allwoods
www.allwoods.net

Publicatiedatum: