Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Paniek in etikettenland

Tholen - De aanvoer van papier en karton staat stevig onder druk. Zo wordt in Finland al vanaf januari op papierfabrieken gestaakt en ook enkele Franse fabrieken zijn deze week gestopt met produceren. De Europese bond van labelmakers heeft een alarm afgegeven en verwacht binnen enkele weken een complete stilstand van de industrie, omdat er geen papier meer beschikbaar is.

"Paniek is het woord wat als eerste in me opkomt", vertelt één van de grootste drukkers van etiketten op AGF-gebied. "In Finland zijn al stakingen vanaf 3 januari en het glassine papier dat gebruikt wordt voor etiketten, komt voor de Europese markt voor 80% uit Finland. We krijgen geen papier en kunnen dus ook geen etiketten maken. De staking is sowieso al bevestigd tot 2 april en wat daarna gaat gebeuren weet niemand. We halen nu overal papier vandaan om onze klanten te beleveren."

Lege schappen
"De prijzen liggen vele malen hoger. De keuze is momenteel: je krijgt wel of geen etiketten. En als je etiketten wilt, moet je er anderhalf keer zoveel voor betalen. Vroeger gaf ik prijzen af voor drie maanden, nu geven we alleen prijzen voor een week af. Met het zachtfruitseizoen in aankomst, is dat ook voor veel AGF-bedrijven een nijpende situatie. Als je goed kijkt bij de supermarkten, zie je dat de schappen al leger zijn. En zonder etiket leveren is een lastig verhaal."

Je moet nu gewoon aan scenario's gaan denken met simpelere etiketten, waar bijvoorbeeld alleen het type tomaten en de prijs opstaat in plaats van alle logo's en extra informatie. In het nieuws gaat het nu logischerwijs veel over andere dingen en dit nieuws lijkt volledig ondergesneeuwd, terwijl het wel veel impact zal gaan hebben. De voorraden drogen een keer op. In Engeland staan drukkerijen al weken stil, omdat ze gewoon geen papier binnen krijgen. Bovendien zijn we gebonden aan quota bij de inkoop", vertelt de drukker.

Alternatieven zijn volgens hem nauwelijks voorhanden. "Sommige klanten gaan op kunststof rugpapier over. Maar niet iedereen kan automatisch Pet verwerken zonder aanpassingen. Vooral de sensoren voor automatische etiketteerlijnen herkennen geen Pet. Het enige alternatief vormen exotische materialen uit Azië, Zuid-Amerika en het Midden-Oosten, maar dat is niet de kwaliteit die we gewend zijn. Grote e-commerce partijen kijken nu naar de mogelijkheden om het label direct op de doos te printen, zonder etiket. Maar ook dan moeten de dozen nog beschikbaar zijn."

Ook Nino Venezia van Dutch Graphic Group uit Venlo herkent de paniek in etikettenland. "De prijzen van etikettenmaterialen zijn in een jaar tijd zomaar 40% gestegen. De grote wereldwijde fabrikanten kunnen het verlies door de staking in Europa blijkbaar lijden, zij verdienen zoveel geld dat er in Finland niet serieus wordt onderhandeld met de stakers."


Nino en Gino Venezia

"De situatie is echt bizar. Normaal kocht ik vrachtwagens tegelijk in en kreeg je redelijk snel geleverd, maar nu is een ordertijd van tien, twaalf weken geen uitzondering meer. Bovendien wordt de prijs tussentijds nog eens drie keer verhoogd. Er zijn nu al etikettendrukkers die stil liggen. Gelukkig zag ik de situatie vorig jaar juni al aankomen en heb ik in de luwte hier en daar een vrachtwagen opgekocht met als gevolg dat wij in Venlo nog gewoon volop kunnen draaien. Voor ons is de aanlevering van Polypropyleen-PP momenteel de grootste uitdaging. We zijn er dag en nacht mee bezig om die aanvoer voor elkaar te krijgen."

De situatie leidt ertoe dat Dutch Graphic Group een klantenstop heeft afgekondigd. "We worden overspoeld met nieuwe aanvragen, maar willen er nu in eerste instantie zijn voor onze bestaande klanten. Die verdienen onze support. We beschermen echt onze klanten op het moment die altijd het vertrouwen in ons hebben gehad. Een man een man, een woord een woord. Maar onder de nieuwe offertes zet ik dat ze drie dagen geldig zijn en ook nog eens afhankelijk van het materiaal wat er op dat moment in voorraad staat. Onlangs kon ik een wereldtender pakken met een goede prijs, maar ik geef geen prijzen meer af, daar is de situatie momenteel te riskant voor."

Voor meer informatie:
Dutch graphic group
Venrayseweg 130A
Industrieterrein Venlo 3851
+31 (0)77 399 96 40
info@dutchgraphicgroup.com   
www.dutchgraphicgroup.com