Wil Nederpel, Fransen Orchideeën:

Dendrobium Sa-Nook in de picture bij de vakhandel

De GTC-dagen bij Waterdrinker bieden leveranciers een mooi podium om (nieuw) product te pitchen bij met name de vakhandel. Die weet immers zelf de weg naar het grote inspiratiecentrum goed te vinden, en daarom is de Meet & Greet interessant voor eigenlijk de hele keten.

Dat geldt zeker ook voor Wil Nederpel van Fransen Orchideeën. Deze kweker is o.a. gespecialiseerd in de exclusieve dendrobium Sa-Nook, dat bij de gemiddelde bloemist echter nog maar weinig bekend is. “Momenteel gaat een groot gedeelde van onze productie naar de retail. Dat is goed en belangrijk, maar we geloven dat hij ook een mooi podium verdient in de vakhandel. En daarom sta ik hier.”

Of hij daar wijzer van wordt? Nou en of. “Ik heb in twee dagen veel leuke mensen gesproken met mooie winkels in allerlei steden. Deze bedrijven zijn vaak ook de actoren die veel doen op social media, die vloggen, die veel volgers hebben op bijv. Instagram of Pinterest. Bij reuring is het product gebaat, we krijgen steeds vaker de vraag of en waar het product te koop is, en zodoende komt er echt meer leven in het product.”

Wil is sinds oktober bij Fransen Orchideeën aan de slag gegaan, met precies deze missie: de vakhandel veroveren. “Voorheen werd product dat niet verkocht werd geveild. Dat kon oplopen van 4.000 tot wel 12.000 planten per week. Daar zijn we per 1 oktober rigoureus mee gestopt en we zijn alles rechtstreeks gaan verkopen. Tot nog toe is dat gelukt.”

Fransen Orchideeën is in onze streken momenteel de enige aanbieder van de dendrobium Sa-Nook. “Er waren er in het verleden zeven, maar die zijn een voor een afgevallen en andere producten gaan kweken. De afgelopen tijd waren er nog twee over, Zeurniet en wij. Zeurniet is onlangs ook gestopt, en nu zijn wij inderdaad de enige kweker in Nederland en zelfs in Europa. Daarbuiten heb je er nog een in Brazilië en een in Mexico, die overigens wel allemaal het uitgangsmateriaal van dezelfde stekleverancier uit Thailand betrekken.”

Bij Waterdrinker had Wil recentelijk een promotieactie lopen, waarmee hij extra interesse hoopte los te krijgen. “Bloemisten die een tray kochten vroeg ik naar hun bevindingen en de mogelijkheden die zij ermee zagen. Ik kreeg vaak terug dat zij geloven in het product en dat ze mij willen ondersteunen in mijn missie het product hip te maken. Bovendien waarderen zij het exclusieve karakter.”

De afgelopen dagen hebben tot slot nog een opvallend inzicht opgeleverd. “Veel bloemisten hebben zakelijke klanten die op basis van abonnementen product afnemen. Het betreft dan eigenlijk altijd bloemen maar, zo blijkt, ook is er steeds vaker ruimte voor een plantje. Men kiest dan vaak al snel voor een phalaenopsis, maar in onze dendrobium Sa-Nook zien zij een mooi alternatief.”

Voor meer informatie:
Fransen Orchids
wil@fransenorchids.eu
www.fransenorchids.eu


Publicatiedatum:
Auteur:
©



Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier


Ander nieuws uit deze sector:


Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven