Uit het Marketingrapport Hoveniers en groenvoorzieners 2022 van marktdata.nl blijkt dat het bijzonder goed gaat met de hoveniersbranche. Zowel het aantal bedrijven, vestigingen als de omzet lieten de afgelopen paar jaar een sterke groei zien en de verwachtingen voor het komende jaar zijn ook zeer positief.
Groei aantal bedrijven en vestigingen
Het aantal hoveniersbedrijven is de afgelopen vijf jaar met 30 procent toegenomen van 9.465 in het jaar 2016 tot 12.305 in het jaar 2021. Ook in het jaar 2021 was er sprake van een verdere groei van het aantal bedrijven. Het aantal vestigingen is in dezelfde periode toegenomen met 29,6 procent, van 9.675 in het jaar 2016 tot 12.545 in het jaar 2021. Dat komt neer op ruim een verdubbeling van het aantal hoveniersvestigingen over de afgelopen dertien jaar. Het gaat hier om bedrijven en vestigingen met als hoofdactiviteit een hoveniersbedrijf.
De provincie Zuid-Holland telt met 2.821 hoveniers het grootste aantal vestigingen. 19,5 Procent van alle hoveniers is in deze provincie gevestigd. Flevoland heeft met 330 hoveniers het kleinste aantal ondernemingen. Het onderzoeksrapport toont ook het gemiddeld aantal inwoners per hoveniersbedrijf per provincie, waardoor inzichtelijk wordt gemaakt waar de concurrentie relatief sterk is, of waar er relatief veel ruimte is voor startende bedrijven of groeiers.
Daarnaast zijn er ook ondernemingen met een andere hoofdactiviteit die hovenierswerk als nevenactiviteit hebben. Er zijn 8.071 bedrijfsvestigingen die hovenierswerk als nevenactiviteit hebben. Van de ondernemingen die hovenierswerk als nevenactiviteit hebben betreft het in ruim 19 procent van de gevallen bedrijven in de categorie algemene burgerlijke en utiliteitsbouw. Daarnaast komt hovenierswerk als nevenactiviteit veel voor bij stratenmakers, grondverzetbedrijven, dienstverleners voor akker- en/of tuinbouw en ingenieurs en bedrijven op het gebied van overig technisch ontwerp en advies.
Veel eenmanszaken
De meest voorkomende ondernemingsvorm onder hoveniers is een eenmanszaak. 77 Procent van alle hoveniers betreft qua rechtsvorm een eenmanszaak. 10 Procent van de bedrijfsvestigingen is een vennootschap onder firma en 10 procent is een besloten vennootschap. Een eenmanszaak kan overigens wel personeel in dienst hebben. Het aandeel van bedrijven in de onderscheiden categorieën aantal werkzame personen laat een lichte verschuiving zien over de afgelopen jaren. Over de afgelopen jaren laat het aandeel bedrijven met slechts één werkzame persoon een lichte stijging zien van 61 procent in het jaar 2007 tot 72 procent in het jaar 2021.
Jonge bedrijven
Als we kijken naar het jaar van oprichting van de bedrijven, dan valt op dat de meeste bedrijven nog relatief jong zijn als gevolg van de sterke groei van de branche. Maar liefst 63 procent van de bedrijfsvestigingen is in het jaar 2010 of recenter opgericht. Slechts zes procent van de hoveniersvestigingen is vóór het jaar 1990 opgericht.
Meer leveranciers
Het gemiddeld aantal leveranciers waar een hoveniersbedrijf regelmatig zaken mee doet is de afgelopen paar jaar toegenomen. Bedroeg het gemiddeld aantal regelmatige leveranciers in het jaar 2018 nog 13,7, inmiddels is dit gestegen tot 17,5 regelmatige leveranciers.
Prijs minder belangrijk
Zowel bij het afstoten als bij het aantrekken van een nieuwe regelmatige leverancier zijn prijs-aspecten minder belangrijk geworden. De hoofdreden om voor een bepaalde nieuwe leverancier te kiezen is in de meeste gevallen terug te voeren op het assortiment en leveringen/voorraad. Bij het aantrekken van een nieuwe leverancier is een goede snelle levering en het voorraadhoudend zijn belangrijker geworden ten opzichte van het voorgaande editie van het onderzoek. De prijsstelling als hoofdmotief is juist minder belangrijk geworden. Ten opzichte van het jaar 2012 is het aandeel van de prijsstelling als hoofdmotief om voor een bepaalde leverancier te kiezen met 28 procent afgenomen. Het onderzoeksrapport toont verder ranglijsten van de belangrijkste regelmatige leveranciers op het gebied van levend groen en zaden, gereedschap en machines, meststoffen en bestrijdingsmiddelen, tuinhout en bestratingsmateriaal.
Overigens blijkt uit een big data analyse van het online zoekgedrag dat ook de consument minder prijsgevoelig is geworden op het gebied van hoveniers en tuinonderhoud. Ten opzichte van de ontwikkeling van het totale zoekvolume op het gebied van hoveniers en tuinonderhoud, is de ontwikkeling van het zoekvolume van prijsgerichte zoekopdrachten de afgelopen paar jaar behoorlijk achter gebleven. Daarmee lijkt de consument relatief gezien minder prijsgericht te zoeken en dus ook minder prijsgericht te handelen. In het jaar 2021 is er sprake van stabilisatie.
Over het Marketingrapport Hoveniers en groenvoorzieners 2022
Het Marketingrapport Hoveniers en groenvoorzieners 2022 biedt een actueel en compleet overzicht van het inkoopgedrag, de leveranciers en hun marktposities, het mediagebruik en de structuur en ontwikkelingen in de groensector in Nederland.
Het oriëntatie- en inkoopgedrag van hoveniers en groenvoorzieners is helder in beeld gebracht. Voor producent, groothandel, kweker en branche gerelateerde organisaties is het van essentieel belang om de doelgroep succesvol te kunnen benaderen. Via de juiste media, met de beste verkoopargumenten en bijpassende dienstverlening. Het rapport is de ideale blauwdruk voor het marketingbeleid van toeleveranciers. Naast actuele onderzoeksresultaten bevat het rapport tevens diverse analyses van de database van hoveniers en groenvoorzieners in het Handelsregister, big data analyses van de ontwikkelingen en trends in het online zoekvolume en informatie die middels deskresearch is verzameld. Het onderzoeksrapport telt 79 pagina’s op A4-formaat in kleurendruk en is Nederlandstalig. Bij diverse thema’s worden de onderzoeksresultaten vergeleken met de voorgaande edities van het onderzoek. Hierdoor bent u in staat om in te spelen op de actuele trendmatige ontwikkelingen in de branche. Vormen hoveniers en/of groenvoorzieners uw doelgroep dan is het onderzoeksrapport een absolute aanrader.
Meer informatie: www.marktdata.nl