Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

VK: Een voorspoedig jaar voor de sierteelt in 2021 zet de toon voor groei in 2022

De sierteelt was vorig jaar een van de weinige sectoren die voor de Britse economie goed presteerden en streeft naar groei in 2022, maar HTA-leden waarschuwen dat een stijgende kostenbasis de geboekte vooruitgang dreigt te ondermijnen.

Afzetcijfers 2021 waren sterk ondanks economische en andere uitdagingen
Uit gegevens van de brancheorganisatie voor de sierteelt blijkt dat 2021 opnieuw een ongelooflijk sterk jaar was voor tuincentra, ondanks de dubbele impact van handelsbeperkingen na de Brexit en de pandemie.

Uit het laatste Market Update-rapport van de Horticultural Trades Association (HTA) blijkt dat terwijl veel sectoren hun winsten hebben zien dalen nadat bedrijven worstelden met een groot aantal uitdagingen en negatieve effecten, sierteeltbedrijven in 2021 een van de weinige succesverhalen voor de Britse economie waren.

Ondanks een groot aantal Covid-beperkingen steeg de totale omzet van tuincentra met 23% ten opzichte van 2020 en met 36% ten opzichte van 2019. Daarbinnen steeg de afzet van tuinbenodigdheden met 32% in 2020 en met 65% in 2019. Dit is te danken aan de toegenomen vraag naar tuinproducten, waarbij uit HTA-onderzoek blijkt dat pandemische tuiniers in grote lijnen betrokken bleven bij hun nieuwe hobby.

De horecaomzet van tuincentra daalde echter met 59% ten opzichte van 2019, omdat zij door maatregelen op het gebied van horeca niet in staat waren om hun cateringdiensten op volle capaciteit te exploiteren. Toch hopen de leden dat consumenten, met bijna 60% van de mensen in het Verenigd Koninkrijk die vanaf 3 januari 2022 hun boosterprik hebben gehad, het komende jaar in grotere getale naar restaurants en cafés zullen terugkeren. 

Consumenten geconfronteerd met financiële druk en potentiële gezondheidsrisico's
Tegen de achtergrond van de toegenomen financiële druk waarmee consumenten vorig jaar werden geconfronteerd zijn deze afzetcijfers indrukwekkend. Het financiële vertrouwen van de consument bleef in 2021 relatief laag, hoewel aanzienlijk hoger dan in maart 2020 en na de financiële crisis van 2008; dit vertrouwen daalde in december 2021 met slechts één punt ondanks de dreigende recordinflatie, de stijging van de brandstofprijzen en de stijging van de algemene kosten van levensonderhoud.

In de laatste maand van 2021 was de omzet in de kerstcategorie in tuincentra sterk, met een stijging van 33% ten opzichte van december 2020 en een stijging van 17% ten opzichte van 2019. De horeca-omzet voor de maand december steeg met 54% ten opzichte van december 2020 toen een lockdown het dineren tot binnenshuis beperkte, maar daalde met 41% ten opzichte van december 2019. Dit is waarschijnlijk te wijten aan bezorgdheid over de verspreiding van de Omikron-variant in de aanloop naar Kerst.

Angst voor meer regelgeving en beperkingen in 2022 kan groeiplannen in de kiem smoren
Als we naar het komende jaar kijken lijkt er een stemming van voorzichtig optimisme te heersen. Uit onderzoek van HTA-leden blijkt dat kwekers en retailers vastbesloten zijn om in hun bedrijf te investeren (49% is van plan om in 2022 te investeren in nieuwe infrastructuur, gebouwen en faciliteiten), maar ze blijven bezorgd dat extra kostenlasten en regelgeving deze ambitie in de kiem kunnen smoren.

Uit de driemaandelijkse ledenstem blijkt dat de positieve bedrijfsvooruitzichten in 2021 kwartaal na kwartaal gestaag zijn gedaald. Nu de post-Brexit-kosten voor het importeren van planten vorig jaar met € 29 tot € 59 mln zijn gestegen, de prijs van zeecontainers in 2021 is verdubbeld en er in 2022 sprake zal zijn van hogere inflatie, stijgende loonkosten en een tekort aan arbeidskrachten, wordt het waarschijnlijk een uitdagend jaar waarin de bedrijven onder druk komen te staan. Ongeveer een op de twintig functies bij tuincentra en sierteeltbedrijven is onvervuld, wat betekent dat werving en behoud van personeel in 2022 een sleutelfactor zal zijn voor hoe goed de leden hun bedrijven laten groeien.

David Denny, toekomst- en duurzaamheidsmanager bij de HTA: "Vorig jaar was voor de Britse sierteelt een sterk jaar. Tuinieren explodeerde in 2020 tijdens de lockdown en werd in 2021 grotendeels vastgehouden. Met het oog op 2022 vormen de aanhoudend hogere kosten voor het importeren en exporteren van planten een specifieke, door de overheid geïnitieerde last voor onze sector, evenals de tegenwind waarmee de Britse economie in bredere zin wordt geconfronteerd, of het nu gaat om inflatie van kosten of om concurrentie rond arbeidskrachten en vaardigheden. Desondanks blijven onze leden het groene herstel van het VK aanvoeren en investeren zij in toekomstige groei."

In juni 2020 bleek uit de consumententracker-enquête van HTA dat 64% van de Britse volwassenen zei dat ze hun tuin gebruikten voor het kweken van planten, bomen of bloemen; een stijging ten opzichte van 57% in juni 2019. Uitgaande van de Britse bevolkingsomvang van 52,6 mln volwassenen en het aandeel van deze mensen met toegang tot een tuin of buitenruimte (83%), kwam deze verandering van 6,7% neer op 2,9 mln extra tuinierende mensen. Toen de enquête in augustus 2021 werd herhaald, daalde het percentage Britse volwassenen dat planten, bomen of bloemen kweekte tot 62%, wat neerkomt op ongeveer 670.000 mensen die minder die tuinieren dan in 2020; hoewel nog steeds 2,3 mln meer dan in 2019.

Voor meer informatie:
Horticultural Trades Association
www.the-hta.org.uk

 

Publicatiedatum: