Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
John van Laethem:

"Uitbreiding naar het buitenland is zeker een optie"

Tholen - Het eetbare bloemen- en kruidenbedrijf Van Laethem wil ondanks twee zware coronajaren graag uitbreiden. Evenals vele bedrijven heeft Van Laethem, mede door de pandemie en de bekende hogere productiekosten, twee zware jaren achter de rug. "Het familiebedrijf is er echter zonder problemen doorheen gekomen", vertelt naamgever John van Laethem.

"Door professionalisme en vooral lef tonen in deze onzekere tijden ben ik er zelfs van overtuigd dat we er sterker uit zijn gekomen. Ik denk dat je als firma moet durven investeren in jezelf, zodat je stappen kunt maken. Als je na twee zware jaren in de problemen bent gekomen, is de fundering al niet goed genoeg."

Nu wil het bedrijf hier het komende jaar graag de vruchten van gaan plukken. "We hebben de afgelopen twee jaar enorm, in met name digitalisering, geïnvesteerd. Onze software draait nu volledig als een datacenter in de 'cloud'. Voor het aankomend jaar kijken we hierom naar de volgende stap in de groei van de firma." Het grootste deel van de investeringen is volgend jaar afgeschreven, waardoor de zoektocht naar uitbreiding inmiddels in volle gang is.

"Waar dit precies gaat gebeuren, weet ik nog niet. Als je de activiteiten echter wil uitbreiden, moet je als bedrijf ook zorgen dat je in het epicentrum van de actie aanwezig bent." Dit weerhoudt Van Laethem er dan ook niet van om voor de uitbreiding om zich heen te kijken. "We willen ons hierin zeker niet beperken tot alleen België, maar ook het buitenland is in onze ogen een hele interessante optie."

Zoals aangegeven specialiseert het bedrijf zich in kruiden, eetbare bloemen en mini-groenten. Hierin wil zij zich met name onderscheiden door levering van kwaliteit en service. "Zeker in deze tijden bieden wij met onze producten graag de oplossing voor een goede gezondheid. Neem bijvoorbeeld het Maarts Viooltje. Deze eetbare bloem is uitermate goed voor de werking van de longen. Door middel van ons huismerk Bell’aroma bieden we het hele jaar door echte smaak en kwaliteit."

"Door de prijsvechters zie je toch dat de kwaliteit vaak op de tweede plaats komt, maar degenen die zich richten op kwaliteit en service zijn tegenwoordig de winnaars. Hierdoor probeert de meerderheid zich nu te specialiseren."

De handelaar raadt dan ook aan dat de mensen weer gezonder en slimmer gaan eten.  "Alleen moeten we als mens ook weer leren gezonder te gaan leven. Vroeger ging men echt bewust op zoek naar de beste kwaliteit product, maar door de welvaart en het comfort van het moderne leven kijken veel er niet meer naar om. We zijn de gezonde levensstijl beetje bij beetje verleerd." Of de mens hier weer stappen in kan maken, durft John niet te zeggen. "Ik hoop het."

Gevraagd naar eventuele problemen door het verbod op plastic in Frankrijk is de handelaar duidelijk. "Wij hebben er weinig last van, maar ik geloof ook niet dat plastic het probleem is. We kunnen geen bomen blijven kappen voor het gebruik van kartonnen verpakkingen. Bovendien kunnen er bij het recyclen van karton restanten van drukinkt en minerale olieresten, als MOSH en MOAH, in komen te zitten. Deze zorgen voor vervuiling van de voedingsproducten. Ook voor het recyclen van glas is meer energie nodig en het transport is zwaarder, waardoor er sprake is van meer CO2-uitstoot."

John verwijst vervolgens naar een TedxTalk van Kim Ragaert, waarin zij dit bespreekt. Zij legt uit dat de 'blinde oorlog' met plastic verpakkingen onnodig is. De benodigde hoeveelheid energie, materiaal en CO2-uitstoot voor de alternatieven (glas, papier en aluminium) zijn bij een volledige ban op plastic vele malen slechter voor het milieu als geheel. Plastic is niet perfect maar vraagt, volgens haar, alleen verantwoordelijkheid van onder andere de consument in aankoop en afhandeling van plastic verpakkingen. "Net zoals alles moet er slim mee omgegaan worden."

Voor meer informatie:
John van Laethem
Van Laethem
Werkhuizenkaai 112 - M27
1000 Brussel, België
+32 2 569 52 65
www.vanlaethem.eu
john@vanlaethem.eu