Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Grotere gewichten en lengtes in Zwitserland voor milieuvriendelijke vrachtauto’s

Vrachtauto’s met alternatieve aandrijving mogen vanaf 1 april 2022 met hogere gewichten in Zwitserland onderweg zijn. Combinaties met een aerodynamische cabine mogen vanaf deze datum ook een grotere lengte hebben. De Zwitserse regering heeft dat eind december besloten.

Met de wetswijziging wil Zwitserland de aanschaf van milieuvriendelijke vrachtauto’s vergemakkelijken. Zwitserland volgt hiermee de EU-wetgeving voor maten en gewichten voor bedrijfsvoertuigen waarin dit al eerder geregeld is. Op basis hiervan mag het maximale toegestane gewicht voor bedrijfsvoertuigen en combinaties met alternatieve aandrijving met het voor de gebruikte technologie vereiste extra gewicht worden verhoogd.

Voor elektrische voertuigen is de maximale verhoging 2 ton, voor bedrijfsauto met LNG, CNG of een andere alternatieve brandstof ligt de grens op maximaal 1 ton. Het extra gewicht moet wel kunnen worden aangetoond. Bij nieuwere voertuigen staat de waarde voor het extra gewicht vermeld op het constructieplaatje en het meegeleverde conformiteitsbewijs (CVO).

Vanaf 1 april 2022 staat Zwitserland voor voertuigcombinaties met een nieuwe aerodynamische cabine of spoilers aan de achterzijde ook een grotere voertuiglengte toe dan de wettelijke 16,50 c.q. 18,75m. Ook hier geldt dat men de extra lengte wel moet kunnen verantwoorden.

Bron: TLN
 
 
 
 

Publicatiedatum: