Signify neemt Fluence over

De grote belichtingsspeler Signify neemt collega-belichtingsbedrijf Fluence over. Daartoe is een definitieve overeenkomst aangegaan met ams Osram om voor 242 miljoen euro Fluence op een cash en debtfree basis over te nemen. Met de overname breidt Signify haar positie op de Noord-Amerikaanse markt uit.

Fluence zal opereren als een entiteit binnen Signify's agrarische belichtingsactiviteiten in Divisie Digital Solutions. De overname zal naar verwachting in de eerste helft van 2022 worden afgerond, onder voorbehoud van goedkeuring door regelgevende instanties en andere voorwaarden. 

De overname is volgens Signify volledig in lijn met haar strategie om uit te breiden in aantrekkelijke groeisegmenten. Het belichtingsbedrijf verwacht dat de wereldwijde markt voor agrarische belichting met meer dan 20% per jaar zal groeien tot 1,6 miljard euro in 2024.

De overname voegt Fluence’s complementaire tuinbouwbelichtings-technologie toe aan de bestaande kennis en expertise van Signify. Dit omvat lichtrecepten voor de legale teelt van cannabis - die, als gevolg van de legalisering in Canada en veel Amerikaanse staten in de afgelopen jaren, momenteel het grootste deel van de omzet van Fluence genereert - en lichtrecepten voor de snelgroeiende activiteiten van het bedrijf voor het telen van andere gewassen.

Fluence’s technologie omvat ook meer dan 140 uitgegeven en aangevraagde patenten, gericht op gebieden als lichtkwaliteit, thermisch beheer en installatiemethoden. Momenteel genereert Fluence het grootste gedeelte van haar omzet in Noord-Amerika.

Productinnovaties
“We zijn verheugd om aan te kondigen dat we Fluence overnemen, waarmee we onze agrarische belichtingsactiviteiten, één van onze belangrijkste groeiplatforms, versterken. Het onderstreept ook nog eens het strategische belang van de Noord-Amerikaanse markt voor ons bedrijf”, zegt Harsh Chitale, Division Leader Digital Solutions bij Signify. “We kijken ernaar uit om het team van Fluence te verwelkomen. De belichtingsinnovaties en solide go-to-market-strategie hebben bijgedragen aan de opbouw van een erkend merk met een sterke positie in Noord-Amerika en een snelgroeiend bedrijf in Europa. We zijn van mening dat dit het juiste moment is om onze krachten te bundelen, waardoor we allebei meer klanten kunnen bedienen met hoogwaardige tuinbouwbelichtingsproducten.”

“Sinds de oprichting van Fluence is het onze enige missie geweest om de interactie tussen licht en leven te verbeteren voor een ​​gezondere en duurzamere wereld. Door onze belichtingsoplossingen toe te voegen aan Signify's sterke portfolio, kunnen onze gecombineerde bedrijven de meest geavanceerde tuinbouwtechnologie ter wereld leveren aan telers op wereldwijde schaal", zegt David Cohen, CEO van Fluence. “De combinatie van onze bedrijven zal onze collectieve voetafdruk onmiddellijk vergroten en waardevolle expertise inbrengen in de productinnovaties van beide bedrijven. We kijken ernaar uit om ons te verenigen met het Signify-team.”

Bij Fluence werken meer dan 200 mensen. In de afgelopen 12 maanden (oktober 2020 tot september 2021) genereerde Fluence een omzet van USD 141 miljoen (EUR 124 miljoen).

Voor meer informatie: 

 

 


Publicatiedatum:



Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier


Ander nieuws uit deze sector:


Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven