"Houden we onszelf weleens een spiegel voor?" Die retorische vraag stelt Martin Uittenbroek, plantenkweker en ambassadeur van Reflect4Business. Hij deed de QuickScan die de adviesgroep aanbiedt en hield zichzelf een spiegel voor, zo deelt hij op de vernieuwde website van het bedrijf, waar inmiddels, om bij de spiegels te blijven, alle experts ook een naam en een gezicht hebben gekregen.
Met de klok mee: Jan Boekestein, Pieter Vellekoop, Carl van Dyck, Peter van Wely, Frank van Mil en Jan Gramsma
Het team van Reflect4Business bestaat naast initiator Jan Boekestein, die het bedrijf twee jaar geleden oprichtte en dit jaar al aan het grote publiek presenteerde, uit: Carl van Dyck, Jan Gramsma, Frank van Mil, Pieter Vellekoop en Peter van Wely. Allemaal presenteren zij zich hier in een korte video.
Het jezelf voorhouden van een spiegel kan confronterend zijn, geeft Martin aan. Jan waarschuwde er eerder dit jaar al lachend voor: “Het is geen tool voor watjes, maar die kom je in de tuinbouw ook weinig tegen.”
De angst voor die confrontatie kan ook de reden, los van het druk zijn in de waan van de dag, om het niet te doen. Toch adviseert Martin het wél te doen. "De QuickScan gaf mij inzicht in waar ik sta met mijn onderneming, en dat snel, eenvoudig en zonder kosten. Van een goed bedrijf naar beter."
Methodiek
De methodiek van Reflect4Business bestaat uit vier onderdelen. Na de QuickScan en de Diagnose kunnen nog Werksessies en Implementatie projecten volgen. Kúnnen, benadrukte Jan dit najaar. “De QuickScan is een gratis kennismakingstool. Die draait goed en daaruit volgen nu ondernemers voor wie het tijd is voor de Diagnose. We gaan dan dieper graven met de directie, klanten, leveranciers en medewerkers; vier groepen die voor een bedrijf van belang zijn. Zij krijgen van ons een online vragenlijst met stellingen waaruit een uitgebreide rapportage volgt. Die laat zien hoe mensen, ook van buiten, naar je bedrijf kijken. Dat moet je durven, maar levert interessante discussies en inzichten op.”
Jan kan nog niet voorspellen wat er uit zo’n Diagnose komt, maar heeft wel in grote lijnen een idee. “Het zal te maken hebben met innovatievraagstukken, marketingissues en hoe snel bedrijven in de markt en/of samenleving trends herkennen. Maar ook financiële vraagstukken kunnen boven tafel komen, zoals op welke termijn er investeringen nodig zijn en of een organisatie nog wel geschikt is voor groei in de huidige vorm. In alle gevallen buitengewoon interessante materie, waarmee wij vervolgens kunnen helpen bij vervolgacties, zonder mensen bij het handje te willen nemen, want ondernemers kunnen ook besluiten om zelf stappen te gaan zetten.”
Voor meer informatie:
Jan Boekestein
Reflect4Business
[email protected]
www.reflect4business.com