De prijzen op de klok hadden afgelopen week even te maken met de bekende ‘najaarsdip’. Voor de meeste producten was dit gelukkig maar van korte duur en de prijzen herstelden zich naar een goed niveau. Veilingmeester Erik Wassenaar durft wel te zeggen dat de omzet structureel hoger ligt ten opzichte van voorgaande jaren.
De sleutel ligt bij de consument. Als de consument vertrouwen heeft in het product komt hij terug om het weer te kopen. De kunst is om dit structureel vast te houden en zo collectief te blijven profiteren van dit vertrouwen. Dan moet de kwaliteit van de bloemen en planten wel onberispelijk blijven!
De afgelopen week is er door Royal Floraholland een historische stap gezet: er kan nog maar op één manier worden ingekocht op alle veilklokken. ‘Vroeger’ kon je via spraak (audio) en/of middels nummer indrukken (aantallen drukken) je koopintentie kenbaar maken. Per 17 november jongstleden is dit gesynchroniseerd naar aantallen drukken. Dit vraagt best wel even een aanpassing voor de kopers die altijd met spraak hebben ingekocht. En zoals met alle veranderingen zitten er voor en nadelen aan.
Zevende zintuig
Je zal direct met de juiste toets (lees aantal) de klok moeten stoppen. Eerst de klok stoppen en dan het aantal ‘bedenken’ is er niet meer bij. Ook het stilstaan door ‘slechte’ audioverbindingen is verleden tijd. De vragen tijdens het veilproces als ‘hoeveel?’, ‘how much’, ‘hallo, ik hoor je niet’ zal je niet meer horen.
Het voordeel is dat ik niet meer hoef te wachten op antwoord en direct kan doorgaan met de volgende transactie. Ook merk ik dat er meer regelmaat zit in het veilritme, ook wel de cadans van de klok genoemd. Nadeel is dat ik het korte (spraak) contact tijdens het maken van een transactie niet meer heb waar ik best nog wat informatie uit wist te halen qua inkoop stemming; heeft deze koper het druk, is hij gespannen of ligt hij bij wijze van spreken met de benen op tafel? Een soort zevende zintuig dus.
Dit zintuig gaat niet helemaal verloren, omdat ik uiteraard de aantallen in mijn veilingmeesterscherm zie die worden ingekocht. Zijn het veelal grote(re) aantallen die worden ingekocht dan is de vraag hoog, wat zich tijdens de ochtend meestal uit in stijgende prijzen. En bij kleine(re) aantallen in een dalende prijs. Wat onveranderd blijft is dat je de veilingmeester zal blijven horen. Hij of zij zal de partij blijven aankondigen met alle belangrijke kenmerken zoals iedereen gewend is.
Verwachting
Mijn verwachting voor de aankomende weken bij bloemen is dat de prijzen boven gemiddeld zullen blijven, ondanks de aankomende ‘Grüne Woche’. Bij sommige producten zijn de aangevoerde aantallen lager dan andere jaren, onder andere door de onvoorspelbare gasprijs en beschikbare luchtvracht capaciteit. Dit heeft gevolg voor de balans vraag en aanbod, wat de prijs positief blijft beïnvloeden. Bij planten zullen de rode en witte kerst gerelateerde producten, zoals kerstkransen en -arrangementen, oplopen in prijs.
Connect to Grow
Kopers en kwekers zijn welkom om aan te voeren of te kopen op de klok. Neem contact op met de klantenservice van Royal FloraHolland: 088 789 89 89 en vraag naar een accountmanager of een veilingmeester.