Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Hyperloop, waterstof, reststromenhub en campusvorming toegelicht

Fotoreportage netwerkbijeenkomst Dutch Fresh Port

Tholen - Groenten en fruit vervoeren met een snelheid van 700 kilometer per uur door een hyperloop, een Dutch Fresh Port Campus, een reststromenhub en rijden op waterstof. Het ene onderwerp op de netwerkbijeenkomst van Dutch Fresh Port leek dichterbij dan het huidige, maar niet voor niets was het onderwerp dan ook 'fresh ambition'. 

En dat ambities ergens toe konden leiden bewees gastheer Gerrit van Gelder van Van Gelder Groenten en Fruit. "In 2012 heb ik hier gezegd dat als we op deze voet verder zouden gaan, dat we dan in 2022 niet meer zouden bestaan. We hadden 500 orderpickers over 24 uur aan het werk en hadden grote moeite om aan voldoende personeel te komen. In ons nieuwe pand hebben we zoveel geautomatiseerd dat we met 15 orderpickers af kunnen en veel grotere capaciteiten kunnen verwerken. Komende tien jaar willen we volop inspelen op productontwikkeling om Nederland gezonder te maken."


Dagvoorzitter Martijn de Greve en Johan in't Veld

Met partijen als Van Gelder, Bakker Barendrecht en VGK Cool Logistics, begint het bedrijventerrein Nieuw-Reijerwaard aardig vol te raken en Johan in't Veld van VBO Fresh World gaf aan zich ook over de uitgifte van de overige hectares geen enkele zorgen te maken. Ook online retailer Picnic gaat zich met een geautomatiseerd fulfilmentcentrum op Nieuw Reijerwaard vestigen, waarbij nog eens 800 nieuwe banen worden gecreƫerd. Uitdagingen zijn er wel over de ontsluiting van het terrein, maar In't Veld gaf aan dat ook hier een goede oplossing voor gevonden zal worden. Afgelopen maand is onder meer de reconstructie van de IJssemondse Knoop van start gegaan. "Het kan gewoon niet zo zijn dat een versterrein met deze impact op de lokale infrastructuur gaat stranden."


Elena Malkova van Confidenca Coaching, Pieter de Ruiter van 4 Fruit Company, Arjan Zoutewelle van Zoutewelle Import/Export BV, Ferry Berger en Lars de Vlieger van Bakker Barendrecht.

Wellicht vormt in de toekomst een hyperloop de oplossing. maar deze middag ging het vooral over de Cargo Hyperloop Holland, ofwel de drukste vrachtcorridor van Nederland. Verschillende partijen, ook vanuit de AGF en tuinbouwsector zijn bij het initiatief aangesloten om de mogelijkheden te onderzoeken om versproducten per 'luchtpostbuis' naar hun bestemming te schieten. Het vervoeren van goederen via het gedroomde hyperlooptraject van zo'n 100 kilometer zou ervoor kunnen zorgen dat er dagelijks 1.100 minder vrachtwagens over de A4 rijden. Bijkomend voordeel is dat gebruikers direct op de hyperloop kunnen aansluiten. "Onze droom is om in 2050 een Europees dekkend netwerk te hebben", aldus Stan de Caluwe. Inmiddels is de eerste buis getest in Delft. In Groningen volgt nu een tweede test waar op volle snelheid getest kan worden.


Thijs van den Heuvel en Piet van Vugt

Waar de hyperloop nog toekomstmuziek is, is dat met een ontwikkeling als waterstof niet het geval. "Het is geen toekomst, maar het is nu. Waterstof wordt vandaag al gebruikt als energiedrager", vertelde Pieter Berkman, die met Berkman Forwarding eigenaar is van zo'n zeventig benzinestations en zelf in een waterstofelektrische auto rijdt. Hij gaat op een nieuwe locatie binnen Dutch Fresh Port een MobilityHUB ontwikkelen met onder meer een truckparking, reeferhub en een waterstoftankstation, waarbij de ambitie is om de windturbines aan dit waterstofstation te koppelen om groene waterstof te produceren. 


Saskia Vogelaar van Birch Consultants, Arno van der Heijden van TLR, Tom Hendriksen en Marc Bloemendaal van Birch Consultants

Ook op het gebied van voedselverspilling valt er nog het nodige te wensen, zo gaf Wendy van Vliet aan. Als projectleider verkent zij de mogelijkheden voor een reststromenhub op Dutch Fresh Port. "Een derde van het voedsel wordt nog weggegooid. In Nederland betreft dit 2 miljoen kilo per jaar, goed voor een file vrachtwagens van Amsterdam naar Barcelona. Maar reststromen zijn geen afval, maar een nieuwe grondstof! ", zo gaf ze de toehoorders mee. Last but not least gaven Saskia Vogelaar en Marc Bloemendaal een update over de Campusontwikkeling op Dutch Fresh Port. Een idee, waar de AGF-handelaren wel voor leken te porren, gezien de vele vacatures waar de bedrijven mee kampen. 

Klik hier om de fotoreportage te bekijken