Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Europese producenten groeimedia krijgen één milieumeetlat aangereikt

De Europese brancheorganisatie van producenten van groeimedia heeft een richtlijn gepresenteerd waarmee bedrijven wereldwijd hun milieuvoetafdruk kunnen meten. Aan de richtlijn van Growing Media Europe (GME) met 19 impactfactoren werd twee jaar gewerkt. 

Eén van de uitkomsten van het narekenen van de milieu-impact van substraatmaterialen is dat veen niet per se slecht is, volgens GME-voorzitter Juha Mäkinen. "Er is niet zoiets als goed versus slecht, want de milieu-impact van grondstoffen verschilt per factor in de hele keten. Zo is de broeikasgasemissie van veen(productie) hoog, maar is de totale milieu-impact van veen lager dan sommige andere niet-veengebaseerde grondstoffen waarmee substraten worden gemaakt."


Foto: Dreamstime, © Sergey Pozhoga  

Ook wijst Mäkinen op het winnen van veen in al eerder aangetaste veenmoerassen. Na winnen herstellen producenten die winnen volgens de regels van de certificering Responsibly Produced Peat de putten. Dat komt echter volgens de voorzitter niet tot uiting in de Product Enviromental Footprint waarmee vaak gemeten wordt. 

Bekijk de hele richtlijn van GME, opgesteld in samenwerking met Blonk Consultants en diverse lidbedrijven, hier. 

Voor meer informatie:
Growing Media Europe
info@growing-media.eu
www.growing-media.eu