Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Voorspelmodel klantvraag steeds accurater

De traditionele rol van een inkoper is aan het veranderen. Voorheen stonden inkopers vroeg op om de voorraad te indexeren, op onderbuikgevoel een overzicht te maken van de benodigde artikelen en vervolgens snel op de veiling te bieden op de klok. Tegenwoordig maken steeds meer bedrijven gebruik van datagedreven systemen om arbeidsintensieve werkzaamheden te automatiseren. WDD weet hoe dat moet en wat de voordelen daarvan zijn.

Consumentenvertrouwen, feestdagen, seizoenen, weer, trends en promotiecampagnes. Zeer veel aspecten hebben invloed op de klantvraag in de sierteeltsector. Het maakt het inkopen van bloemen en planten een complexe taak.

Deze aspecten zijn nagebootst in het voorspelmodel dat WDD heeft ontwikkeld. Net zoals een inkoper neemt het de historische afzetgegevens als basis. Het kijkt naar de afzet in de afgelopen weken en de corresponderende weken van vorig jaar en verzet afzetpieken door feestdagen automatisch naar de juiste datum en dag. Fouten maken, vergeten of te laat anticiperen op gebeurtenissen is hierdoor verleden tijd. Vervolgens maakt het model een berekening van de invloed van het weer, consumentenvertrouwen en trends. Ook wordt rekening gehouden met het grote effect dat promotiecampagnes kan hebben op de afzet van artikelen en het kannibaliserende effect op soortgelijke artikelen. Al deze invloeden worden meegenomen in het model waardoor de uiteindelijke klantvraag accuraat wordt voorspeld.

Korte en lange termijn voorspellingen
Het voorspelmodel werkt met zowel korte als lange termijn voorspellingen. De inkoper gebruikt de korte termijn voorspelling voor het bepalen van de juiste hoeveelheid en het juiste moment voor het inkopen van de artikelen. Door de inkoopvoorspelling spendeert de inkoper minimaal 20% minder tijd aan het inkoopproces en is hij ook in staat om betere prijsafspraken te maken, doordat hij minder frequent kan bestellen.

Op de langere termijn, meerdere maanden tot een jaar vooruit, zijn voorspellingen minder accuraat. Deze voorspellingen hebben echter een andere functie. Ze worden gebruikt voor het maken van een budget en het maken van termijnafspraken met leveranciers. Vanuit een jaarlijks vooruitzicht kan een inkoper bijvoorbeeld de inkoopbehoefte voor het komende jaar inzien. Hij kan een analyse maken van lopende koppelingen en ervoor kiezen om producten in eigen voorraad te nemen, zodat hij  hierdoor een hogere marge krijgt.

Van aanbod- naar vraaggedreven werken
Sierteelt bedrijven moeten een omslag maken van aanbodgedreven werken naar vraaggedreven werken. In de traditionele aanbodgedreven situatie koopt een inkoper de voorraad in en doet de verkoper zijn best om dat te verkopen, idealiter zonder voorraad over te houden of nee-verkoop door te weinig voorraad. Het aanbod en de vraag moeten op elkaar aansluiten.

De omslag naar een vraaggedreven organisatie heeft invloed op de voorraadpositie. Door de betere aansluiting van aanbod op vraag optimaliseer je de voorraadpositie, waardoor de derving met 25% afneemt. 

Ruim van te voren kan ook de planning voor de benodigde arbeid gemaakt worden, aangezien er bekend is hoeveel artikelen verwerkt dienen te worden. Je hebt hierdoor de juiste hoeveelheid mensen in de box. Hierdoor elimineer je extra overuren indien het te druk is, of overbezetting als het rustig is.

Voor meer informatie:
WDD
Jerry de Haan, commercieel directeur
+31 6 42 17 55 12
jerry@wdd.nl 
www.wdd.nl 

Publicatiedatum: